Louise Eklund (L): Frågan om skånsk elkapacitet borde vara högre upp på regeringens dagordning

Svenska kraftnäts stora projekt Sydvästlänken skulle ha tagits i bruk redan för fyra år sedan. Gång på gång har projektet dock försenats. Nu skjuts den planerade starten upp på nytt. Enligt Svenska Kraftnät kan den nya högspänningsledningen tas i drift först i oktober 2020. Detta efter att sommarens tester visat på flera skarvfel.

Sydvästlänken är den största satsningen på elförsörjning i södra Sverige sedan byggandet av de svenska kärnkraftverken på 1970-talet och har sedan starten 2012 kostat hittills 7,3 miljarder kronor.

• Det är mycket olyckligt att södra Sverige och Skåne återigen hamnar på undantag. Förseningen påverkar många skåningar, men även den framtida tillväxten. Skåne kommer att gå miste om både investeringar och arbetstillfällen om en bra elförsörjning inte kan garanteras, säger Louise Eklund (L), regionråd.

Förseningen innebär att det även fortsättningsvis kommer att kunna föras över mindre effekt från norra till södra Sverige än vad som behövs. Därmed kommer även elpriset i Skåne att vara fortsatt högre jämfört med övriga Sverige. För personer och företag som vill klimatanpassa försämras nu möjligheterna då den gröna omställningen förutsätter en säker elförsörjning.

• Skånsk tillväxt och utveckling är helt avhängig av en stabil tillgång till el. Frågan om skånsk elkapacitet borde därför vara högre upp på regeringens dagordning. Liberalerna Skåne kommer nu att öka trycket på Stockholm än mer. Vi måste säkra elförsörjningen i södra Sverige och vi måste underlätta för lokala elbolag att investera så att de kan möta det växande behovet, säger Louise Eklund (L), regionråd.

Louise Eklund (L)

Regionråd och 1:e vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden