Behåll Tenstas enda bankkontor

Ulrika Frändén
pressansvarig

Behåll Tenstas enda bankkontor

Nordeas bankkontor är den enda bank som finns i Tensta. Banken är mycket viktig för Tenstas småföretagare och invånare. Nordeas planer att lämna Tensta och Tensta centrum är ett stort bakslag för hela samhället. Tenstas invånare ska i fortsättningen bli hänvisade till ett nyöppnat kontor i Kista.

Ann-Katrin Åslund (FP), ordförande i Spånga-Tensta stadsdelsnämnd har med anledning av detta skrivit ett öppet brev till Nordeas regionchef Christer Nilsson.

- Jag vädjar till Nordea att ompröva beslutet att lämna Tensta. De har nu möjlighet att visa på att Nordea också är banken för ”den lilla människan” och visa på att även mjuka värden har en plats i den nya strategin, säger Ann-Katrin Åslund (FP), ordförande i Spånga-Tensta stadsdelsnämnd.

- I Tensta finns många småföretagare med kontanthantering. De måste kunna lämna ifrån sig sin dagskassa på ett säkert sätt utan långa resor med allt risktagande det innebär i form av rån och överfall. Tillgången till egna datorer och uppkopplingar är inte alls lika stor i Tensta som i många andra stadsdelar. För den som inte är helt hemmastadd i det svenska språket ställer det till stora problem när man inte har möjlighet att möta en levande människa som kan förtydliga och förklara hur man ska gå tillväga, säger Ann-Katrin Åslund (FP).

Det öppna brevet bifogas.