Boskovic (FP): Stoppa nedläggningen av Edö servicehus

Farsta stadsdelsnämnd föreslås lägga ner Edö servicehus. Folkpartiet motsätter sig detta och vill i stället att hela Edö byggs om till ett servicehus och att antalet platser på servicehuset utökas från nuvarande 149 till 160.

- Det är helt feltänkt att lägga ner Edö servicehus. Hela Edö borde byggas om till servicehus. Om det görs kan antalet platser utökas från 149 till 160, säger Vladan Boskovic (FP), gruppledare Farsta stadsdelsnämnd.

- Folkpartiet vill att alla äldre över 85 år i Farsta som så önskar ska få plats på servicehus, till exempel på Edö. Dessutom ska det vara möjligt att välja servicehus i andra stadsdelar, säger Vladan Boskovic (FP), gruppledare Farsta stadsdelsnämnd.

Fakta

Edö servicehus måste byggas om för att uppfylla Arbetsmiljöverkets krav. Farsta stadsdelsnämnd föreslås lägga ner Edö servicehus men samtidigt bygga om och utöka vård- och omsorgsboendet. Beslutet ska fattas på Farsta stadsdelsnämnds sammanträde 23/4 2015.

Folkpartiet motsätter sig avvecklingen av Edö servicehus och föreslår i stället att hela Edö byggs om till servicehus och att antalet servicehusplatser utökas från dagens 149 till 160.

Folkpartiet vill att alla äldre över 85 år i Farsta som så önskar ska få plats på servicehus. Folkpartiet vill dessutom att de äldre i Farsta ska få välja servicehus i andra stadsdelar, vilket inte är möjligt idag. Skulle man ta bort Edö servicehus skulle de äldre i Farsta helt gå miste om servicehus som ett boendealternativ.

Presskontakt: Karl Rydå, 076-12 29 486