Edholm (FP): 210 miljoner till höjda lärarlöner

Edholm (FP): 210 miljoner till höjda lärarlöner

Folkpartiet har idag presenterat sitt förslag till budget för Stockholms stad 2015. Folkpartiet satsar i sitt förslag 247,7 mer än majoriteten på skolan. Knappt 210 av dessa miljoner ska gå till höjda lärarlöner. Folkpartiet föreslår ingen skattehöjning.

- Lärarna är skolans viktigaste resurs. Det ska märkas i plånboken. Därför vill Folkpartiet 2015 höja lärarlönerna i staden med två procent utöver vad arbetsmarknadens parter kommer överens om, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och gruppledare.

- När Alliansen styrde investerade vi oss igenom krisen. Den nya majoriteten gör tvärtom – tvärbromsar. Skattehöjningen är tillsammans med tvärstoppen för Slussen och Förbifarten och planerna för Bromma direkt skadliga för Stockholms tillväxt, säger Lotta Edholm (FP), oppositionsborgarråd och gruppledare.

Folkpartiets budgetförslag i korthet

• Nej till skattehöjning
  • Ja till att omedelbart påbörja bygget av Nya Slussen och Förbifarten
  • Bevara Bromma Flygplats
  • Skärp bostadsmålen, från 40 000 påbörjade bostäder 2020 till 40 000 påbörjade bostäder 2018.
  • 247,7 miljoner mer än majoriteten på förskola och skola
  • Höjda lärarlönerna med 2% ytterligare, 2015, utöver den nivå som arbetsmarknadens parter kommer överens om.
  • Vi inför garanti för servicehusboende för personer som är 85 år äldre. Till satsningen avsätts 50 miljoner.
  • Valfrihet införs i valet av servicehus

Läs budgeten i sin helhet:

Presskontakt: Karl Rydå, 076-12 29 163