Edholm (FP): Alla barn behöver skolmat

Simon Rothstein Frankander
pressansvarig

Edholm (FP): Alla barn behöver skolmat

Utbildningschefen i Borgholms kommun har bestämt att asylsökande barn som går i en provisorisk skola inte får någon skolmat eftersom “De får ersättning för mat av staten och då kan jag känna att man måste titta över bidraget för mat så att man inte får bidrag för dubbla luncher”. Det är oerhört upprörande att man på detta sätt gör skillnad på barn. Menar utbildningschefen att de barn vars föräldrar behöver ekonomiskt bistånd inte heller ska få skolmat för att de redan får pengar från kommunen? Eller gäller detta bara barn från andra länder?”. Det skriver skolborgarrådet Lotta Edholm (FP) i dag på sin blogg med anledning av att Borgholms kommun anser att ”familjerna redan får bidrag för mat och att barnen därför kan äta hemma.”

”Att Borgholms kommun inte skulle kunna lösa detta praktiskt är givetvis rent nys. Många skolor i Sverige får mat levererat från andra kök utan problem. Att dessa elever inte skulle vilja äta den Borgholmska maten, att kommunen gör dem en tjänst genom att låta föräldrarna laga egen mat, är en upprörande förklaring. Det är inga marsmänniskor som kommit till Borgholm, det är skolelever som liksom alla andra elever i landet lär sig mer med ett ordentligt mål skolmat i magen”, skriver Lotta Edholm (FP).

Hela blogginlägget återfinns här: http://lottaedholm.wordpress.com/2012/11/02/alla-barn-behover-skolmat/

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lotta Edholm och Madeleine Sjöstedt är folkpartiets borgarråd i Stockholm stad.
Läs mer på våra bloggar:
www.lottaedholm.wordpress.com
www.madeleinesjostedt.wordpress.com

Pressjouren finns på 0761229486 (ej sms).
Pressansvarig för Folkpartiet i Stadshuset är Simon Rothstein Frankander.