Edholm (FP): Skolan får större inflytande över sin it-miljö

Edholm (FP): Skolan får större inflytande över sin it-miljö

Stockholms skolor kommer att få större inflytande över sin it-miljö. Det blev resultatet när Stockholms stads kommunstyrelse den 18 juni fattade beslut om en ny upphandling av stadens gemensamma it-service.

Den gemensamma it-servicen har tidigare inte fullt ut lyckats stödja alla aspekter av skolans verksamhet. Leveransen har fungerat väl i vissa delar, medan den i en del andra pedagogiska verksamheter har bedömts vara allt för begränsande. Därför tar nu Stockholms stad steget att göra skolans pedagogiska it-miljö till föremål för en egen, särskild kravställning. Målsättningen är att bättre kunna fånga upp den pedagogiska verksamhetens relativt större behov av bland annat flexibilitet och tillgänglighet.

– Det är utmärkt att skolan nu får en tydligare roll som kravställare och därmed får större inflytande över it i skolan. Detta har Folkpartiet kämpat för och målsättningen är att skolan nu får en bättre fungerande och mer ändamålsenlig it-miljö, säger Lotta Edholm (FP), skolborgarråd i Stockholms stad.

Efter beslutet i kommunstyrelsen får stadsdirektören nu i uppdrag att gå vidare med upphandlingen, som ska utformas så att behovet av en särskild kravställning för den pedagogiska it-miljön tillgodoses på ett ändamålsenligt sätt.

Fakta:

Stockholms stads gemensamma it-service förser över 2000 verksamhetsställen, 40 000 anställda och 80 000 elever med it.

Totalt har mer än 550 personer från stadens verksamheter varit representerade vid de sammanlagt 41 workshoppar och 10 fokusgruppssamtal som genomförts, varav cirka 200 personer har deltagit på utbildningsnämndens 15 workshoppar och intervjuer.

Av stadsledningskontorets utredning framgår att kärnan i leveransen av den gemensamma it-servicen, det vill säga den sammanhållna it-leveransen, den gemensamma infrastrukturen och modellen för support och service överlag i dag upplevs som positiv och funktionell. Ingen verksamhet har efterfrågat en återgång till den tidigare modellen med en enhetsvis uppbyggd leverans, där det it-stöd som ingår i gemensam it-service istället produceras helt och hållet lokalt eller i egen regi.

Presskontakt:
Daniel Schale