Fastighetsnämnden miljöklassar byggnader

Ulrika Frändén
pressansvarig

Fastighetsnämnden miljöklassar byggnader

Stockholms stad planerar för flera stora om- och nybyggnationer de närmaste åren. För att säkerställa att stadens byggnader blir miljömässigt hållbara, satsar fastighetsnämnden nu på att miljöklassa byggnader i sitt bestånd i samband med om- och nybyggnader.

– Genom att miljöklassa vid om- och nybyggnader får vi ett kvitto på hur miljömässigt hållbar byggnaden är samtidigt som vi kan säkerställa att den miljöprestanda som vi har avtalat om faktiskt har levererats, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

Alla större om- och nybyggnationer inom fastighetsnämndens bestånd ska miljöklassas från och med 2011. Miljöklassningssystem väljs utifrån vad som lämpar sig bäst för aktuell fastighet. Minimikravet är dock att klassa byggnaden enligt ”Miljöbyggnad” eller ”Green Building”. Dessa båda system är anpassade till svenska myndighetskrav och byggregler.

– Vi hoppas kunna jämföra miljöprestandan i våra klassade byggnader med miljöprestandan i andra likvärdiga byggnader som har miljöklassats. Dessutom blir det tydligt och enkelt för alla inblandade i ett byggprojekt att förstå vad som krävs för att nå en viss nivå och miljöprestanda, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

Först ut att miljöklassas enligt ”Green Building” blir Hötorgshallen som kommer att renoveras och rustas upp med byggstart våren/sommaren 2011. En viktig del i detta projekt är de tekniska installationerna som ska moderniseras och energieffektiviseras i hela fastigheten. Fastighetskontoret räknar med att planerade åtgärder i fastigheten ska minska energianvändningen med cirka 30 procent.

Fakta om ”Green Building”

Green Building är ett EU-initiativ som lanserades 2004 i samband med att energideklarationer för byggnader infördes för att snabba på energieffektiviseringen i bygg- och fastighetssektorn. I Sverige har GreenBuilding blivit ett starkt varumärke och i december 2010 hade hela 190 lokalbyggnader certifierats I Sverige.

GreenBuilding är ett energiklassningssystem som riktar sig till företag och organisationer som vill effektivisera energianvändningen i sina lokalbyggnader.  Byggnader som efter ombyggnad använder 25 % mindre energi än tidigare eller nyproducerade byggnader som använder 25 % mindre energi jämfört med nybyggnadskraven i Boverkets byggregler kan GreenBuilding-certifieras. Energisparåtgärderna granskas och de uppmätta resultaten verifieras av Sweden Green Building Council.

Såväl företag som byggnader kan GreenBuiling-certifieras. För att bli Green Building Partners på företagsnivå, ska minst 30 procent av fastighetsbeståndet kunna leva upp till kraven (vid nybyggnad ska minst 75 % av byggnaderna leva upp till kraven). En Green Building-partner måste också införa ett system för energiledning.

Sweden Green Building Council ansvarar sedan 1 juni 2010 för GreenBuilding i Sverige, med Energimyndigheten som medfinansiär.

Fakta om ”Miljöbyggnad”

Miljöklassningssystemet “Miljöbyggnad” är ett svenskt system som certifierar byggnader inom områdena energi, inneklimat och material. Miljöklassningssystemets mål är att premiera låg energianvändning med liten miljöbelastning, god innemiljö samt bra materialval och kunskap om vad som är inbyggt i byggnaden. Miljöklassad Byggnad betygsätter 16 stycken indikatorer inom områdena energi, inneklimat och material. Resultatet aggregeras sedan till betyget “GULD”, “SILVER”, “BRONS” eller “klassad”, där “GULD” är högsta betyg och “BRONS” motsvarar svensk byggnorm.

”Miljöbyggnad” initierades 2005 och har utvecklats av forskare i samarbete med företag i bygg- och fastighetsbranschen. Systemet är anpassat efter svenska förhållanden och är ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att klassa byggnader utan att ge avkall på kvalitén. Systemet går att använda för både nya och befintliga byggnader oavsett storlek.

Sedan lanseringen 2009, har 14 byggnader klassats enligt miljöklassningssystemet “Miljöbyggnad”. För en miljöklassning betalas en registreringsavgift i samband med ansökan och en klassningsavgift efter genomförd klassning. En klassning med Miljöklassad Byggnad är giltig i 10 år eller till dess byggnaden förändras på ett sätt som skulle försämra klassningsresultatet.

Från och med den 1 januari 2011 hanterar Sweden Green Building Council certifierings-systemet Miljöklassad Byggnad.

Mer information om klassningssystemen finns på www.sgbc.se .