Hadar Cars (FP): Bertil Ohlin hedras i Stockholm

2009-11-04

Hadar Cars (FP)
vice ordförande i Stockholms kommunfullmäktige.

Jonas Uebel
pressekreterare

Hadar Cars (FP):

BERTIL OHLIN HEDRAS I STOCKHOLM

Stockholms stad kommer att uppkalla en gata efter den förre folkpartiledaren och Nobelpristagaren Bertil Ohlin. Ärendet kommer att behandlas i kommunfullmäktige inom kort. Gatan som får hans namn ligger i anslutning till hans forna arbetsplats vid Handelshögskolan.

Frågan om hedrandet av Bertil Ohlins minne har väckts av folkpartiets Hadar Cars, vice ordförande i Stockholms kommunfullmäktige.

- Jag gläder mig åt att Stockholms stad på detta sätt kan hedra minnet av en av våra betydelsefulla vetenskapsmän och liberala politiker i Sverige. Ohlin var framgångsrik folkpartiledare, mångårig riksdagsman och handelsminister i samlingsregeringen 44-45. Han grundande också den banbrytande Stockholmsskolan och fick för sina betydande insatser inom nationalekonomins fält motta Riksbankens pris i ekonomi till Alfred Nobels minne, säger Hadar Cars (FP).