Kultur av hög kvalitet ska nå fler

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2012 08:04 CEST

Kultur- och fastighetsroteln i Stockholms stadshus

Madeleine Sjöstedt (FP)
kultur- och fastighetsborgarråd

Simon Rothstein Frankander
0768- 251604

Sjöstedt (FP) på SvD Brännpunkt: Kultur av hög kvalitet ska nå fler

"För en tid sedan fick Ernst & Young i uppdrag att jämföra Stadsteatern med ett antal teatrar samt att komma med förslag om hur teaterns mycket framgångsrika arbete ska kunna fortsätta.

Särskilt intressant i denna rapport är givetvis jämförelsen med Dramaten som är någorlunda jämnstor mätt i offentliga anslag, 217 miljoner kronor för Dramaten respektive 270 miljoner kronor för Stadsteatern, och som båda ligger i Stockholms innerstad.

Varje teaterbesök vid Stadsteatern subventioneras i genomsnitt med 519 kronor, medan samma siffra för Dramaten är 916 kronor. Det betyder att Stadsteatern är nästintill dubbelt så effektiv i att utföra sitt kulturpolitiska uppdrag jämfört med Dramaten. Att döma av recensioner och publikundersökningar resulterar inte den dubbelt så dyra biljetten i dubbelt så hög kvalitet",  skriver Stockholms kulturborgarråd Madeleine Sjöstedt (FP) i dag på SvDs debattsida Brännpunkt.

"Det står givetvis de statliga nationalscenerna Dramaten och Operan fritt att ha dubbla uppsättningar snickare, tekniker, skräddare, perukmakare, marknadsförare och administratörer. Men då kanske de kan förklara för både mig och skattebetalarna på vilket sätt detta är viktigare än att skapa flera arbetstillfällen för kulturskapare och mer kultur åt allmänheten", skriver Madeleine SJöstedt (FP) i dag.

Läs hela artikeln på http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/nya-satt-att-tanka-ger-mer-kultur_7599162.svd