L: Nej till bidrag till UEFA Europa-finalen

Det kommunala bolaget Stockholm Business Region (SBR) väntas idag ta beslut om att ge bidrag om 500 000 kronor till Svenska Fotbollförbundet för arrangemanget av UEFA Europa League-finalen 2017, som äger rum på Friends arena den 24 maj. Liberalerna i SBR:s styrelse säger nej till att ge evenemangsstöd till detta stora kommersiella evenemang som har alla förutsättningar att bära sig självt. Bolagets uppdrag är att marknadsföra Stockholm i samband med stora evenemang, och Liberalerna föreslår istället att SBR köper reklamplats i anslutning till evenemanget.

-  Det är jätteroligt att UEFA-finalen spelas i Stockholm. Men för oss liberaler måste det vara tydligt och transparent för medborgarna i vilka syften pengar används. Är det marknadsföring ska det kallas marknadsföring och inköpas som marknadsföring, inte som breda evenemangsbidrag som ges utan tydliga krav på hur pengarna ger nytta för stockholmarna, säger Birgitta Rydell (L), ledamot i SBR:s styrelse.

Fakta:

UEFA Europa League, tidigare kallad UEFA-cupen, är den näst största fotbollsturneringen för klubblag i Europa efter UEFA Champions League. Finalmatchen 2017 ska spelas på Friends Arena den 24 maj.

2016 års direktsända final sågs av 160 miljoner TV-tittare i över 100 länder, enligt Svenska Fotbollförbundet. Till årets evenemang i Stockholm räknar Svenska Fotbollförbundet med ca 50 000 besökare.

Stockholm Business Region har till uppgift att utveckla och marknadsföra Stockholm som etablerings- och besöksort. SBR ger bland annat bidrag till evenemang som hålls i Stockholm. 2016 betalades totalt 4 miljoner kronor ut i sådant stöd.

Liberalerna anser att ekonomiskt stöd från Stockholms stad i anslutning till evenemang ska ske tydligt och transparent med tydligt definierade nyttor för stockholmarna.

Liberalerna anser också att alla ansökningar om evenemangsstöd ska tas upp för beslut i SBR:s styrelse.

För mer information och presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86.