​Liberalerna välkomnar nya riktlinjer om evenemangsstöd

Idag (2/2) antas nya riktlinjer för Stockholms stads evenemangsstöd i det kommunala bolaget Stockholm Business Region, SBR. De nya riktlinjerna tillkommer på initiativ av Liberalerna, efter att det uppdagats att evenemangsstödspengar försvunnit under 2015.

-  Det är ett välkommet uppvaknande att man lyssnat på Liberalerna och nu skärper kontrollen över evenemangsbidragen i Stockholm. Stockholmarnas skattepengar ska inte lättvindigt delas ut till olika organisationer utan medborgarna måste kunna veta vad de fått för pengarna, säger Birgitta Rydell (L), gruppledare i SBR:s styrelse.

Fakta:

Stockholm business region (SBR) har en budget för evenemangsstöd. Medel kan betalas ut för evenemang som stärker bilden av Stockholm i enlighet med stadens evenemangsstrategi.

SBR gav en halv miljon kronor till Svenska amerikansk fotboll-förbundet inför världsmästerskapet 2015 som skulle hållas i Stockholm. Men VM ställdes in och pengarna kunde inte redovisas på ett tillfredsställande sätt. Under 2015 krävde Liberalerna flera gånger uppföljning av hur medlen hade använts och krävde att riktlinjerna skulle förtydligas. Läs mer hos SVT här.

Nu antar SBR ett standardavtal som förtydligar villkoren SBR ställer på en arrangör som beviljas en marknadsföringsinsats i evenemang. Avtalet reglerar arrangörens åtaganden, redovisning av evenemanget, redovisning av använda medel samt rätten till återkrav. Läs ärendet här.

Presskontakt: Liberalernas pressjour, 076-122 94 86