Ljung (FP): Nej till bussgata genom Rosenlundsparken

Daniel Schale

Ljung (FP):
Nej till bussgata genom Rosenlundsparken

På stadsbyggnadsnämndens senaste sammanträde tog nämnden ställning till det fortsatta planarbetet för Rosenlundsparken på Södermalm. Folkpartiet röstade för de nya bostäderna men motsatte sig att en bussgata ska dras rakt genom Rosenlundsparken. En uppfattning som dessvärre inte vann majoritet i stadsbyggnadsnämnden.

– Jag har inte träffat på en enda medborgare som tycker det är en bra idé att dra en bussgata genom Rosenlundsparken. Då fattar jag inte varför man tvunget måste baxa igenom den i stadsbyggnadsnämnden, säger Björn Ljung (FP), gruppledare i stadsbyggnadsnämnden.

– Rosenlundsparken måste vara en säker plats för barnen att leka i. En bussgata rakt genom Rosenlundsparken är feltänkt, säger Björn Ljung (FP), gruppledare i stadsbyggnadsnämnden.

– Det är däremot positivt att vi fick gehör för vårt förslag om att höja det så kallade parkhuset i Rosenlundsparkens norra del. Det skapar fler bostäder i ett mycket populärt område, säger Björn Ljung (FP), gruppledare i stadsbyggnadsnämnden.

Fakta:

Igår sammanträdde Stockholms stads stadsbyggnadsnämnd. På mötet tog nämnden ställning till det fortsatta planarbetet för Rosenlundsparken på Södermalm som bland annat innebär ca 200 nya bostäder.

Enligt förslaget ska Swedenborgsgatan förlängas som bussgata fram till Grindsgatan, rakt igenom Rosenlundsparken. Södermalms stadsdelsnämnd m.fl. har tidigare avstyrkt den nya bussgatan.

För Folkpartiet är det viktigt att Rosenlundsparken även fortsättningsvis erbjuder en trygg och säker miljö för alla barn som leker i parken. Det rör sig många barn och barnfamiljer mellan parkens olika delar och en bussgata kan komma att äventyra en trygg och säker miljö i parken. Därför röstade Folkpartiet nej till en bussgata genom Rosenlundsparken, en uppfattning som dessvärre inte vann majoritet i stadsbyggnadsnämnden.

Förslaget innebär också att ett parkhus byggs i Rosenlundsparkens norra del med möjligheter för lokaler i bottenvåningen. På Folkpartiets initiativ beslutade nämnden att i det fortsatta arbetet undersöka möjligheterna att höja huset och därmed skapa fler bostäder.