Ny internetpolitik behövs i Stockholm

Folkpartiet Stockholm Stad

Skolborgarrådet Lotta Edhholm (FP)

Ny internetpolitik behövs i Stockholm

"Stockholm måste hänga på de senaste åren initiativ för att bättre utnyttja internets kraft för kommunikationen mellan medborgare och offentliga institutioner som har tagits runt om i världen. " Det skriver Lotta Edholm (FP) på newsmill.

I folkpartiets utkast till program, som finns publicerat på www.fpstockholm.wordpress.com, finns flera exempel på områden som vi vill undersöka om hur staden bör bygga sin organisation kring internet. Alla är välkomna att komma med förslag och tillägg, antingen på bloggen, eller på folkpartiets Wiki som finns på www.folkpartiet.wikia.com.

-  Internets kapacitet att sprida information, och samordna många människors kunskaper och idéer till konkret politik och verksamhet, skapar förutsättningar för en radikal förbättring av demokratin i Sveriges kommuner. Idag sätter vi igång arbetet och hoppas att många vill vara med och utveckla idéerna, säger Lotta Edholm (FP).

- Sveriges kommuners olika IT-avdelningar köper varje år stora mängder programvara för att hantera ungefär samma tjänster. Trots att möjligheten att köpa program med öppen källkod har funnits i många år, har kommunerna i mycket lite utsträckning utnyttjat möjligheten. Om kommunerna publicerade källkoden till sina program, skulle de kunna samarbeta om modernisering och anpassning efter nya behov. Stockholm bör ta ledartröjan i detta och tillsammans med andra kommuner och landsting arbeta för att finna en samarbetsmodell kring hur man kan arbeta med öppna program, säger Lotta Edholm, (FP).

Hela utkastet finns att i sin helhet på www.folkpartiet.wikia.com eller på www.fpstockholm.wordpress.com.

Kontakt för Folkpartiet i Stockholm stad
Simon Rothstein Frankander