Rasmus Jonlund (FP) ny ordförande för Stiftelsen Strindbergsmuseet

Karl Rydå
presschef

Rasmus Jonlund (FP) ny ordförande för Stiftelsen Strindbergsmuseet

På gårdagens kulturnämnd i Stockholms stad utsågs stadens representanter till Stiftelsen Strindbergsmuseet. Folkpartiets kulturnämndsledamot Rasmus Jonlund utsågs av nämnden till ny ordförande i Stiftelsen Strindbergsmuseet och Birgit Friggebo (FP), tidigare bland annat kulturminister, utsågs som ersättare.

- Att tacka ja till att bli ordförande för Strindbergsmuseet känns både allvarsamt och ansvarsfullt, och väldigt roligt, säger Rasmus Jonlund (FP), nyvald ordförande för Strindbergsmuseet.

- Strindberg är en viktig och omistlig del av Sveriges och Stockholms kulturarv. Och kulturarvet är en omistlig del av vår kulturpolitik, säger Rasmus Jonlund (FP), nyvald ordförande för Strindbergsmuseet.

- Med Rasmus Jonlund och Birgit Friggebo får Strindbergsmuseet två mycket kompetenta och kulturintresserade styrelseledamöter. Jag är särskilt glad att Birgit Friggebo med sin stora erfarenhet, som både varit kulturminister och landshövding, tar plats i styrelsen, säger Stockholms stads kulturborgarråd Madeleine Sjöstedt (FP).

Fakta:

Kulturnämnden ska enligt stiftelsen Strindbergsmuseets stadgar utse ordförande, vice ordförande, en ledamot och suppleanter för dessa samt en revisor till styrelsen för Stiftelsen Strindbergsmuseet. Av övriga ledamöter utses en av Nordiska museets nämnd och en av Strindbergssällskapet. Mandatperioden är tre år.

Styrelsen för Stiftelsen Strindbergsmuseet ska enligt stadgarna belysa August Strindbergs liv och verk genom permanenta och tillfälliga utställningar samt fortlöpande dokumentation. Det stadgas även att man ska upplåta lokaler till forskning och annan verksamhet i detta syfte. Från och med 2002 ingår också Strindbergs Intima Teater i Stiftelsen Strindbergsmuseet.

Rasmus Jonlund är ordförande i Folkpartiet liberalerna Kungsholmen-Essingeöarna, kulturpolitiker i Stockholms stad (ledamot i kulturnämnden, ordförande i arkivutskottet, sitter också i styrelsen för Kulturhuset Stadsteatern AB och i konstrådet) och arbetar för Folkpartiet som landstingsrådssekreterare.

Kulturförvaltningens tjänsteutlåtande kan läsas i sin helhet här.