Sjöstedt (FP): Kraftig utvidgning av El Sistema 2014

076-12 29 163

Sjöstedt (FP):
Kraftig utvidgning av El Sistema 2014

2014 kommer den prisbelönta satsningen på El Sistema att byggas ut kraftigt med målsättningen att nå dubbelt så många barn i de delar av staden där Kulturskolan har svårt att nå ut.

- El Sistema är ett viktigt komplement till Kulturskolan för att nå fler barn och unga. Därför bygger vi nu ut El Sistema med målet att nå dubbelt så många barn samtidigt som undervisningsformen etableras på nya ställen, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

- Nästa år står barns och ungas tillgång till kultur i centrum. Barnkulturår, lässatsning, Rum för barn och Lava på Kulturhuset Stadsteatern och så utbyggnaden av El Sistema. Under 2014 ska inte ett enda barn gå miste om möjligheten att få pröva kulturens kraft, avslutar Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

:

2014 kommer musikundervisningsformen El Sistema att byggas ut mycket kraftigt med målsättningen att nå dubbelt så många barn i de delar av staden där Kulturskolan har svårt att nå ut. Undervisningsformen ska etableras i någon ytterligare av kulturnämndens så kallade växtplatser (Tensta, Farsta, Skärholmen, Bredäng, Husby). Ekonomiskt höjs anslaget för El Sistema från omkring 5 till 9,5 miljoner kronor per helår.

El Sistema bygger på idén om att använda musiken som verktyg för social och kulturell utveckling. Upphovsmannen José Antonio Abreu belönades med Polarpriset 2009 för sina insatser med El Sistema.

Stockholms stad fattade i och med budget för 2013 beslut om att införa El Sistema i Husby och Skärholmen/Bredäng som ett komplement till Kulturskolan. Satsningen sker i samarbete med Berwaldhallen/Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören.

Utbyggnaden av El Sistema Stockholm finns med som en del av kulturförvaltningens verksamhetsplan för 2014, kulturnämnden fattar beslut om denna nu på tisdag den 17 december.