Sjöstedt (FP)/ Nordin (M)/Kevius (M): Stockholm vald till årets bästa idrottskommun

Kultur- och fastighetsroteln, Stockholms stad
Kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP)

Finansroteln, Stockholms stad
Finansborgarrådet Sten Nordin (M)

Stadsbyggnads- och idrottsroteln, Stockholm stad
Stadsbyggnads- och idrottsborgarrådet Regina Kevius (M)

Stockholm har utsetts till Sveriges främsta idrottskommun. Bakom rankingen står tidningen Sport och Affärer.

– Stockholm blir en allt hetare evenemangsstad, både när det gäller kultur och idrott. Vår medvetna satsning på Stockholm som en attraktiv eventstad håller på att ge resultat. Vi är stolta över att vara den kommun som erbjuder bäst förutsättningar för idrottsevenemang, säger finansborgarrådet Sten Nordin (M).

– Vi är glada för utmärkelsen och forsätter vårt arbete för att få fler människor att idrotta och utöva friluftsliv. Vi vill gärna få ännu fler idrottsevenemang i Stockholm och vi tror att det inspirerar fler att vilja börja idrotta, säger idrottsborgarrådet Regina Kevius (M).

– Globen och den nya Stockholmsarenan är symboler för en idrottspolitik där eliten har möjlighet att möta den breda publiken. Så uppstår vinster för alla. Det delade ansvaret med en internationell operatör borgar för en god ekonomi och tydliga ansvar, säger kultur- och fastighetsborgarrådet Madeleine Sjöstedt (FP).

Motivering

Enligt motiveringen som publicerats i senaste numret av tidningen Sport & Affärer är anledningen följande:

- Har Sveriges starkaste årligt återkommande events inom fl era idrotter

- Har en tydlig eventstrategi som Europas ledande destination år 2030. Dessutom en tydlig målsättning för Globen området som Norra Europas bästa.

- Har stärkt organisationen för att värva hem större event genom sammanslagning av idrottsevent, kongresser och möten.

- Starkt företagsklimat och bra boendeattraktion.

- Lågt ohälsotal.

Även närliggande Stockholms kommuner, Solna och Uppsala placerar sig bland de främsta kommunerna.

Fakta

Rankingen baseras på ett antal kriterier, bland annat förekomsten av arenor och idrottsevenemang, infrastruktur och logistik, om det finns en långsiktig och tydlig evenemangsstrategi, hur kommunen använder idrotten i marknadsföringen samt kommunen och näringslivets stöd till idrottsverksamhet.

Presskontakt:
För kontakt med Madeleine Sjöstedt: Simon Rothstein Frankander, pressansvarig, 076 - 825 16 04
För kontakt med Sten Nordin: Håkan Filipsson, pressansvarig, 076-12 29 201
För kontakt med Regina Kevius: Hannes Kataja, pressekretare, 076 – 12 29 139