Ny film vill provocera frågan om mensens frånvaro i film och media

Varför ser vi aldrig mens eller hör någon prata om mens på film, i tv eller i serier? Varje dag har 800 miljoner kvinnor runtom på jorden mens och trots att det är världens mest vardagliga och naturliga företeelse, så vet alla tjejer och kvinnor att man helst inte vill låtsas om att det sker. Vi gömmer bindor och tamponger längst in i handväskan och största skräcken för många av oss är att det blöder igenom på de vita jeansen. Mens är fortfarande känsligt, ”skämmigt” och tabubelagt både i vardagssituationer, men också i media.

Genom att visa mens i olika vardagliga situationer vill Libresse med filmen #bloodnormal normalisera mensen och visa vardagliga situationer med mens på ett sätt som sällan eller aldrig gjorts på film. Syftet är att göra ett inlägg i debatten om att mens aldrig porträtteras på ett naturligt sätt i film eller media.

– Vi jobbar mot målet att bryta menstabut överallt i samhället. Vi började med idrott, och nu tar vi steget vidare till populärkulturen. Vi tror att just media och film påverkar vår världsbild oerhört mycket och ett första bidrag från oss i debatten är den här filmen, säger Jenny Smith, marknadschef på Essity.

Filmen visar en rad situationer som de flesta tjejer nog känner igen sig i men som sällan eller aldrig visas i filmsammanhang; blodet som rinner utmed benen i duschen, tjejen som skickar en binda till sin kompis i klassrummet och i en scen byter en tjej mensskydd på toaletten. I filmen ser vi också en rad kända ansikten som franska modellen Victoire Dauxerre som ber en väninna om en binda på en middag, 12-åriga superkomediennen Saffron Herndon berätta öppet om sin mest pinsamma upplevelse och även svenska modeikonen och bloggaren Julian Hernandez skymtar förbi när han köper mensskydd i mataffären.

I samband med produktionen av filmen har Libresse genomfört en undersökning i en rad olika länder världen över som bland annat undersöker hur personer över 18 år ser på mens inom populärkulturen. Undersökningen visar att i Sverige anser nära hälften av de tillfrågade att de aldrig sett en kvinna på film eller tv prata om att hon har mens, mensproblem eller att mensskydd visats upp i det sammanhanget. Summa summarum anser 37 % av svenskarna i undersökningen att samhället generellt har en förlegad syn på mens.

– Mens är fortfarande oerhört laddat att prata om och vi märker själva att när vi gör olika aktiviteter för att diskutera menstabut i olika former, så väcks många och ibland upprörda känslor till liv. Vi tycker att mens måste börja betraktas som normalt i alla sammanhang, och i det ligger att också våga visa att man har det, avslutar Jenny Smith.

Filmen är regisserad av den flerfaldigt prisbelönte brittiske filmregissören Daniel Wolf och visas just nu i Libresse egna kanaler samt på YouTube.

Filmen #bloodnormal kan ses här

Om Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som utvecklar, tillverkar och säljer produkter och lösningar inom Personal Care (Baby Care, Feminine Care, Incontinence Products och Medical Solutions), Consumer Tissue och Professional Hygiene. Försäljning sker i cirka 150 länder under varumärken som TENA och Tork samt även exempelvis Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa.

Essity har omkring 48 000 medarbetare och nettoomsättningen 2016 var cirka 101 miljarder kronor (10,7 miljarder euro).

Jenny Smith

Presskontakt Marknadsansvarig Libresse Norden Feminine Care 070-3760653