Svenska kvinnor toppar tabu-lista - mest generade över att prata mens inom EU

Trots att menstruation har funnits lika länge som det funnits människor på jorden och ungefär 2,3 miljoner kvinnor i Sverige får det varje månad, är det fortfarande tabu. Med anledning av Internationella kvinnodagen presenterar Libresse, ett varumärke inom SCA, undersökningen Hygiene Matters*. Den visar bland annat att sju av tio svenska kvinnor inte pratar om mens ens med sin partner. Och är man ung är siffran ännu högre, bara 14 procent av kvinnorna under 25 pratar mens med sin partner.

22 procent av alla kvinnor i Sverige känner sig generade över att säga ordet mens. Ju yngre man är desto mer känsligt är ämnet. 16 procent i åldrarna 16-25 år väljer till och med hellre ett annat ord, att jämföra med 3 procent i åldersgruppen 41 år och uppåt. Enligt undersökningen Hygiene Matters, är svenska kvinnor mest generade över att nämna ordet mens i hela EU.

– Unga i Sverige använder ord som ”det” eller ”lingonveckan” för att avdramatisera, säger Jenny Smith, marknadsansvarig på Libresse. Men mens är naturligt och ingen ska behöva skämmas eller undvika aktiviteter hon vill delta i på grund av att det är mensvecka. Vi har alla en röst och kan hjälpa till att bryta tabut genom att börja prata om det, både med vår partner och våra vänner.

I Sverige har Libresse inlett en stor satsning för att bryta menstabut inom idrotten och nu senast inleddes ett samarbete med framgångsrika fotbollsklubben FC Rosengård. Syftet är att hjälpa FC Rosengård bryta menstabut genom utbilding, nya rutiner men också genom att skapa ett klimat där det är OK för alla tränande tjejer att prata mens eller mensproblem med sina ledare och tränare.

– Inom idrotten är det inte en principfråga att kunna prata mer öppet om mens, utan en fråga om att tjejer ska ges samma förutsättningar att träna och tävla och spela match som killarna. Så där spelar frågan om att bryta menstabut en väldigt konkret roll, avslutar Jenny Smith.

Svenska kvinnor mest generade inom EU:

(Procent som svarat ja på frågan: ”Skulle du känna dig generad att använda ordet mens när du pratar med en vän”)

Sverige: 22 procent

Italien: 18 procent

Frankrike: 14 procent

UK: 13 procent

Nederländerna: 9 procent

Tyskland: 6 procent

Spanien: 4 procent
(Källa: Libresse/SCA)

*Om undersökningen Hygiene Matters

SCA:s globala undersökning Hygiene Matters har genomförts i 12länder. Totalt ingick 12 000 respondenter. I Sverige deltog 1000 personer, vilka speglar ett representativt urval av Sveriges befolkning med hänsyn till demografiska faktorer som bland annat kön, ålder och bostadsort.

Länk till filmen ”Hygien berör” http://www.sca.com/en/About_SCA/Hygiene-matters/

Länk till rapporten ”Hygien Matters” http://www.sca.com/Documents/en/Publications/Hygiene-Matters/SCA%20HygieneMatters%202016-2018-160906-Final.PDF?epslanguage=sv

Om Libresse

Libresse ingår i SCA:s produktsortiment av hygienartiklar och är varumärket för mensskydd bland annat på den svenska marknaden. I Sverige har det sålts mensskydd under varumärket Libresse sedan 1970-talet. Produktutveckling och innovation sker på SCA:s forsknings-och utvecklingslaboratorium i Göteborg.

Om SCA

SCA är ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag som hållbart utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer personliga hygienprodukter, mjukpapper och skogsindustriprodukter. Försäljning sker i cirka 100 länder under många starka varumärken, som de globalt ledande TENA och Tork samt regionala varumärken som exempelvis Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa. Som Europas största privata skogsägare, lägger SCA stor vikt vid att bedriva ett hållbart skogsbruk. SCA har omkring 46 000 medarbetare. Omsättningen 2016 var cirka 117 miljarder kronor (12,4 miljarder euro). SCA grundades 1929, har sitt huvudkontor i Stockholm, och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.sca.com.

Jenny Smith

Presskontakt Marknadsansvarig Libresse Norden Feminine Care 070-3760653