Lucka 22, Libris julkalender 2015

Lucka 22, Libris julkalender 2015

I lucka 22 hittar vi Soheila Forstips på bra julläsning: Desmond och Mpho Tutus bok Förlåtelse – den fyrfaldiga vägen till helande för oss och vår värld.

”När vi förlåter återtar vi kontrollen över vårt eget öde och våra egna känslor. Vi befriar oss själva. Vi förlåter inte för att hjälpa den andra människan. Vi förlåter inte för andras skull. Vi förlåter för vår egen skull. Förlåtelsen är med andra ord något som i högsta grad gynnar oss

Vi lever i en tid där behovet av förlåtelse har vuxit i takt med ondskan. Ska vi kunna gå vidare som mänsklighet måste en förlåtelse med öppna ögon bli allas uppgift. Vapen kan rädda enskilda människor men bara en ömsesidig förlåtelse och barmhärtighet kan rädda mänskligheten.”

Läs mer om Mpho och Desmond Tutus bok Förlåtelse här

Läs mer om Soheila Fors bok Kärleken blev mitt vapen här