Bryan Stevenson

Bokaktuella människorättskämpen blir HBO-film

Bästsäljande författaren och människorättsjuristen Bryan Stevenson får en dokumentärfilm tillägnad sig på streamingtjänsten HBO. Hans bok Riggad Sanning blev utsedd till en av årets bästa av bland annat NY Times, Washington Post och Boston Globe och kommer i höst på svenska på Libris förlag. Som jurist har han flertalet gånger fått dödsdömda friade och nu får hans kamp för rättvisa åt alla en plats på den gigantiska streamingsajten.

Dokumentären True Justice: Bryan Stevenson’s fight for equality är ett porträtt av en mans imponerande kamp för en mer rättvis värld. Den skildrar hur Bryan Stevenson, grundare och verkställande direktör för Equal Justice Initiative, i över tre årtionden har kämpat för de fattiga, fängslade och dödsdömda samt strävat efter att utrota etnisk diskriminering i straffrättssystemet. Bryan Stevenson är verksam i Alabama, som är en av de amerikanska delstater som har mest problem med rasism.

Dokumentären har premiär på HBO den 27 juni.

Bryan Stevenson är grundare och ansvarig för Equal Justice Initiative i Montgomery, Alabama. Han har åstadkommit strafflindring för dussintals dömda fångar, pläderat fem gånger inför Högsta domstolen, och vunnit nationellt erkännande för sitt arbete bland den fattiga och icke-vita befolkningen. Han har även erhållit flera utmärkelser, bland annat the MacArthur Foundation Genius Grant.