Författaren Ylva Eggehorn utsedd till Årets Strängnässtiftare 2013

Författaren Ylva Eggehorn utsedd till Årets Strängnässtiftare 2013

Författaren Ylva Eggehorn tilldelas utmärkelsen Årets Strängnässtiftare 2013. I prismotiveringen sägs bland annat att hon får priset för att ”under många år framstått som en av vårt lands främsta författare, lyriker och psalmdiktare”.

Priset Årets Strängnässtiftare tilldelas enskilda eller grupper som genom sina insatser haft särskild betydelse för kyrkans förnyelse, liv och arbete i Strängnäs stift och delas ut av Svenska kyrkan i Strängnäs stift.

Ylva Eggehorn är författare, psalmdiktare och lyriker och bor i Sorunda. Förra året skrev hon, inför Barn och unga – ärkebiskopens möte 2012, boken En vän från himlen (Libris förlag) där hon tillsammans med illustratören Tord Nygren återberättar Bibeln för barn.

Utmärkelsen består av ett stipendium värt 10.000 kronor, en ikon och ett diplom till minne av dagen. Priset delades ut i samband med att stiftsfullmäktige höll sammanträde på stiftsgården Stjärnholm tidigare idag, fredag. Stipendiet överräcktes av biskop Hans-Erik Nordin.

Nedan följer i sin helhet motiveringen till Årets Strängnässtiftare 2013:

"Ylva Eggehorn, har tilldelats utmärkelsen Årets Strängnässtiftare för att under många år framstått som en av vårt lands främsta författare, lyriker och psalmdiktare som inte skyggat för det kristna vittnesbördet och bidragit till ett språk för en vuxen tro. Hon har i vårt stift gett många viktiga bidrag, nu senaste med uppsättningen till musikteaterföreställningen ´Polhems Huvudwerk´".

Mer information om Årets Strängnässtiftare finns här
Boken En vän från himlen finns här
Pressfoto på Ylva Eggehorn finns här  (fotograf Magnus Aronson ska anges vid publicering)

Vilhelm Hanzén, PR- och kommunikationsansvarig på Libris förlag, nås via telefon 019-20 84 10, mail vilhelm.hanzen@libris.se eller twitter @vilhelmhanzen