Patricia Tudor-Sandahl om att sluta leva i utkanten av oss själva

Patricia Tudor-Sandahl om att sluta leva i utkanten av oss själva

Vi ställs dagligen inför val. Vad för sorts människa vill jag bli och hur ser mitt liv och mina relationer ut nu? Vart är jag på väg och är det verkligen dit jag vill gå? Vägar till levande liv är en uppmuntrande, tröstrik och vacker bok om ta sig själv och sina drömmar på största allvar. Och om att ta kommando över sitt liv.

Vi blir aldrig fullkomliga. Men psykologen och psykoterapeuten Patricia Tudor-Sandahl menar att vi är många som gör oss mindre genom vårt sätt att leva. Eller snarare genom vårt sätt att inte vara helt levande. I Vägar till levande liv uppmuntrar hon oss därför att börja våga leva mer närvarande i våra liv.

Det går att bryta mönster. Det ligger i vår makt att välja hur vi vill försöka leva. Den insikten kan vara livsförändrande. Verklig frihet är något som man kämpar för. Den är inte ett utanpåverk utan djupt förankrad i oss, en hållning som det kan ta tid att utveckla, men som sedan kan bära genom livets berg och dalar. (Ur boken)

Med de sju dödssynderna som bakgrund lyfter Patricia Tudor-Sandahl fram sju motkrafter som vill och kan hjälpa oss att bli mer hela och mogna människor. De människor vi innerst inne längtar efter att få bli. Texterna och innehållet i boken är en förkortad bearbetning av hennes tidigare bok Den fjärde åldern.

Patricia Tudor-Sandahl är psykolog, psykoterapeut och författare. Hon har tidigare gett ut 18 böcker, bland annat Den tredje åldern, Din egen väg och Längtan visar vägen. Många har också mött henne som värd för Sommar och Vinter i Sveriges Radio P1 och som återkommande medarbetare i Tankar för dagen.