Perfekta pajer, Nybakat, hembakat och Saliga soppor -- tre nya receptböcker från Libris

Pressmeddelande från Libris förlag

25 januari 2010

Perfekta pajer, Nybakat, hembakat och Saliga soppor – tre nya böcker i ”lilla Kyrkkaffe-serien”

”Långpanneböckerna” på Libris har fått tre nya syskon. Det har blivit tre små böcker på mycket efterfrågade teman: pajer, matbröd och soppor. Och precis som i alla Kyrkkaffe-böckerna är det människor runt hela Sverige som står för recepten.

– Redan när vi gjorde Kyrkkaffe – bullar, böner och berättelser var det folk som frågade om vi inte skulle göra en soppbok, säger Libris-redaktören Anna Braw. Och i höstas var det dags, tyckte vi. Det är många som tycker om att bjuda på soppa och många som frågar efter recepten när de blir bjudna, både i församlingshem och hemma hos varandra.

Långpannans lov, Bästa bullarna, Mat i långpanna och Blixtkakor och annat snabbt och lätt har tagit köks-Sverige med storm och tryckts om flera gånger under det senaste året. Alla böckerna bygger på recept från Libris tidigare receptupprop som har resulterat i Kyrkkaffe, Brödglädje, Tillsammansmat och Påtår. Nu fortsätter serien alltså med Saliga soppor som får sällskap av Perfekta pajer och Nybakat, hembakat, den sistnämnda en matbrödsbok.

– I arbetet med de stora böckerna har vi ju sett vad människor tycker om att bjuda på, säger Anna Braw. Nu har vi samlat de recepten efter tema och dessutom fått användning för en massa nya – för det kommer brev hela tiden!

En av grundtankarna med kyrkkaffet är att alla ska kunna vara med, och därför är det många som har hjälpt till med tips och recept på till exempel glutenfritt.

– Det är smarta, vettiga recept, oftast med bara billiga ingredienser, säger Anna Braw. Och så är det så roligt att tänka på Simon och Siv och Kjersti och de andra när man provar.

Utgivningsdatum: 28 januari 2010

Saliga soppor – ISBN: 9789173870504

Nybakat, hembakat – ISBN: 9789173870559

Perfekta pajer – ISBN: 9789173870511

81 sidor, 160x170 mm, fyrfärg

Redaktör: Anna Braw

Foto: Magnus Aronson m fl

Form: Maria Mannberg

För mer information om böckerna, se www.librisforlag.se

För beställning av recensionsexemplar, för recept ur böckerna och för kontakt med medverkande, kontakta Anna Ekman, press@libris.se, 019-20 84 13

För högupplösta bokomslag, se www.librisforlag.se, Press, Vår 2010

Libris förlag ger främst ut böcker med anknytning till kristen tro och har också utgivning av mer allmän karaktär. Förlagets breda utgivning under mottot "livsmod, livsmening, livskunskap" omfattar bland annat populär- och fackteologi, andaktsböcker och bibelhandböcker, skönlitteratur, biografier, livsberättelser, populärpsykologi och böcker för barn och unga. Bland Libris förlags författare finns Wilfrid Stinissen, Göran Skytte, Henri Nouwen, Ylva Eggehorn, Ingela Agardh, Jonas Helgesson, Anders Sjöberg och John Ortberg.

Libris förlag ingår i mediakoncernen Swedmedia AB.