Pressmeddelande från Libris förlag: Livet är CP-bra!

Pressmeddelande från Libris förlag: Livet är CP-bra!

Pressmeddelande från Libris förlag

Jonas ”grabben i kuvösen bredvid” Helgesson är tillbaka med ny bok

– Livet är CP-bra!

– Jag hade aldrig kunnat drömma om att Grabben i kuvösen bredvid skulle bli en sådan succé, säger Jonas Helgesson.

Men drömt hade han gjort, mycket: om att spela golf, köra bil, gifta sig och bli en som inspirerar andra människor genom att berätta för dem om vad som är viktigt i livet.

Allt det är verklighet nu. Och Jonas nya bok heter Ett CP-bra liv.

– Det känns helt overkligt när folk på stan känner igen mig och kommer fram och frågar mig om jag är ”grabben i kuvösen bredvid”, säger Jonas Helgesson. De vill att jag ska skriva min autograf på någon trasig servett som de sträcker fram. Visst kan jag göra det, säger jag, men tro inte att ni kommer att kunna läsa vad det står …

Vad är ett bra liv? Kan man leva ett bra liv även om man är allvarligt CP-skadad? Kan man må bra även om man inte är vad samhället kallar frisk?

Jonas Helgesson, som mot alla odds har blivit succéförfattare och egen företagare, delar i nya boken Ett CP-bra liv med sig av viktiga saker som han har lärt sig som handikappad, golfare, bilägare, student, gift, ståuppare och föreläsare.

En av de frågor som Jonas ofta ställer, och som har blivit rubrik för hans föredrag på en del håll, är: ”Måste man vara frisk för att må bra?” Han berättar om sin träning inför att bestiga Kebnekaise, om varför han vill arbeta med människor och inte följa alla välvilliga råd som går ut på att han borde arbeta med datorer, om sitt livs allra bästa dag, om hur det är att starta eget och om varför han inte tror att man måste vara Ernst Kirchsteiger för att bli en lycklig människa.

– Att höra människor skratta är som marängsviss för min själ, säger Jonas. Tankegångarna i boken kommer från mitt handikapperspektiv, och på det viset får självkänsla och identitet en djupare betydelse, tror jag. För oss funktionshindrade är rätt självbild ingen bonus – det är självbevarelsedrift. Men ta inte boken för allvarligt. Jag har inte som mål att svara på alla  livsfrågor. Ett CP-bra liv är bara en CP-skadad killes försök att smitta andra med det han tror på: att människan och livet är det vackraste som finns.

Sagt om Jonas Helgessons första bok, Grabben i kuvösen bredvid:

”Gripande läsning om en människa som mot alla odds väljer att se möjligheterna.” -- Föräldrar & Barn

”Jonas, en sann fighter, skildrar med stor självironi och gott humör sin uppväxt och skolgång. Alltid har han kämpat mot att bli särbehandlad på grund av sitt handikapp. Alltid har han vägrat att välja den enklaste vägen.” -- Lena Kåreland, Svenska Dagbladet

Ett CP-bra liv

Format: 130x210 mm, 219 s

ISBN: 978-91-7387-049-8

Utkommer den 15 april

Släppfest för Ett CP-bra liv -- Välkommen på släppfest för Ett CP-bra liv på SAS Radison i Malmö (vid Caroli) den 15 april klockan 19! OSA till info@jonashelgesson.se senast 8 april.

För mer information om Jonas, för föreläsningskalender och för kontakt, se hans hemsida www.jonashelgesson.se

För högupplöst omslagsbild och författarbilder, kontakta Daniel Bäckrud, daniel.backrud@libris.se, 019-20 84 17

För recensionsexemplar av boken, skriv till press@libris.se

Fotnot: Grabben i kuvösen bredvid har också kommit ut i pocketformat, lästs in som ljudbok (uppläsare: Henrik Schyffert) och översatts till norska och tyska. En norsk film om Jonas finns här: http://vimeo.com/8042489