Stora förändringar på Libris förlag

Stora förändringar på Libris förlag

Libris förlags ägare, den norska mediekoncernen Mentor Medier, planerar att kraftigt skära ner Libris verksamhet. Det handlar om en omställning från dagens åtta anställda till två personer. Nu inleds MBL-förhandlingar med personalen.

Efter detta besked har Libris VD och förlagschef Jennie Sjöström lämnat in sitt avsked.
– Libris är ett fantastiskt förlag, med kompetenta kollegor, starka författare och med en unik röst i samhället. Men det här är ett beslut som jag inte kan ställa mig bakom, det fanns andra vägar att gå.

Per Magne Tveiten, koncernchef och Libris styrelseordförande, är dock optimistisk och tror att den nya modellen kommer bli bärkraftig för att säkra Libris framtid och viktiga arv.

Bokförlaget Libris grundades 1952, men verksamheten har pågått sedan 1910-talet. Utgivningen omfattar skönlitteratur, barnböcker samt facklitteratur inom samhälle, psykologi och teologi. Kännetecknande är hög kvalitet och fokus på existentiella frågor, med en vision om att ge ut böcker som ger livsmod, livsmening och livskunskap.

Kontakt:
josefin.oberg@libris.se, 076-503 84 10