Tomas Sjödin  tilldelas Bibelpriset

Tomas Sjödin tilldelas Bibelpriset

Svenska bibelsällskapets Bibelpris 2016 går till författaren, krönikören, föreläsaren och pastorn Tomas Sjödin. Tomas Sjödin tar emot priset vid ett offentligt kulturevenemang den 19 januari kl 18.30 i Uppsala i Pingstkyrkans lokaler. Där kommer han berätta mer om sitt förhållande till Bibeln.

Svenska bibelsällskapets motivation lyder:

"Med de bibliska berättelserna kring frågorna om sorg, saknad, kärlek och förlåtelse som självklar utgångspunkt har Tomas Sjödin genom sina böcker, föreläsningar och medverkan i radio och tv gett unika bidrag och fördjupat samtalet om tro och liv i det offentliga rummet"

Bibelpriset instiftades 2004 med anledning av den världsvida bibelsällskapsrörelsens 200-årsjubileum. Priset utdelas årligen till en person ”verksam inom kultur, forskning, samhällsdebatt eller andaktsliv, som i sin gärning bidragit till att göra Bibeln känd och använd”.

Priset består av ett originalkonstverk med anknytning till en bibeltext samt en Jubileumsbibel med Rembrandtillustrationer. Pristagaren får också ett stipendium i form av en veckas helpension vid Sigtunastiftelsen. Stipendiet är avsett för skapande verksamhet med anknytning till Bibeln. Pristagaren får dessutom utdela en ytterligare skaparvecka på Sigtunastiftelsen som uppmuntran till en person inom det egna skrået. Stipendierna delas ut i samverkan mellan Sigtunastiftelsen och Svenska Bibelsällskapet.