Prispallen i damklassen

Emil Lindgren och Jennie Stenerhag segrare och snabbcyklande på Lidingö

Den femte upplagan av Lidingöloppet MTB genomfördes idag den 6 maj. +14 grader och moln bjöd in till snabb cykling på hårda spår. Det blev ett race med full fart från början där Emil Lindgren körde hårt från början och hamnade i topp på ett nytt banrekord. Jennie Stenerhag slaktade tidigare rekord när hon tog en storstilad seger.

Vädret som var under loppet gav bra förhållanden för att cykla fort. Även förhandstipsen skvallrade om att det skulle gå fort längst fram där fler åkare var sugna på att hugga segern i det femte Lidingöloppet MTB.

Redan tidigt i loppet satte Emil Lindgren från Team Serneke Allebike full fart och fick en lucka där teamkollegan Dennis Wahlqvist kunde komma ifatt och hjälpa till. Även Micahel Olsson från teamet anslöt tillsammans med Calle Friberg från Team Apollo Sports Skoda. Det blev rejäl teamkörning och Calle hade inte benen för att gå med hela vägen. De tre cyklisterna från Serneke Allebike kunde samköra och hålla luckan nedåt. In på upploppet var det Emil Lindgren som drog det längsta strået och spurtade in på en ny rekordtid med 4 minuter. Den nya segertiden landade på 2:00:06. Tvåa blev Micahel Olsson och trea Dennis Wahlqvist en respektive två sekunder efter Emil. Bakom gänget längst fram var farten också hög med ett utdraget fält och nästan alla i tävlingsklass vittnade om att det var tufft när farten var så hög redan från början.

Banrekord blev det även i damklassen när starka och snabba Jennie Stenerhag, Falu CK/Åbro var på besök på Lidingö. Jennie, som nyligen vann Cape Epic i Sydafrika, var stark och tog igen täten efter att en crash skett precis framför henne tidigt i loppet. Framför henne var då Åsa Erlandsson, Varbergs MTB, och Nellie Larsson, Team Lapierre Sweden. Redan efter en mil var Jennie Stenerhag dock förbi och hade en lucka på 35 sekunder. Efter knappt halva loppet var avståndet en bit över minuten. Jennie cyklade fortsatt starkt och cyklade in på nya rekordtiden 2:17:38. Avståndet hade växt till nästan 5m30s!

Bakom Jennie blev det mer spännande längre loppet gick. Åsa Erlandsson och Nellie Larsson hade länge ett försprång. Men när Hanna Bergman, Falu CK, kom ikapp Felicia Ferner, Borlänge CK, kunde dom hjälpas åt att höja tempot och knaprade in på cyklisterna före. Knappt halvvägs in i loppet var dom ikapp Nellie Larsson. Inför sista milen var dessa tre även ikapp Åsa Erlandsson. Under sista milen höjdes farten där Hanna och Felicia fick en lucka och gjorde upp om de två resterande pallplatserna. Felicia Ferner drog det längsta strået och Hanna Bergman gjorde pallen komplett med åkare från Dalarna.

- Det har varit en fantastisk dag för alla som varit ute på Lidingö och följt loppen idag, både för de drygt 2000 cyklisterna och all publik. För oss som arrangör är det alltid lika imponerande att se den glädje som utstrålas vid våra olika arrangemang, säger Tomas Hoszek Generalsekreterare Lidingöloppet.

Det har varit en strålande cykeldag på Lidingövallen där det redan från tidig morgon var full fart med olika lopp. Första loppen var barnloppet över 3,5 km och 6 km med massor av barn mellan 6 och 11 år. Lite senare var det dags för 23 km där tävlingsklass för 11-18 år gav sig iväg först. Total cykelglädje bland alla deltagare och imponerande cykelkontroll på alla sträckor. Snabbast i ungdomsklasserna var Eric Herlitz, Team Crescent Stockholm (P15-16) som även vann 2016, Joel Warrén, MTB Täby (P13-14), Jakob Werner, Tullinge SK (P11-12), Ida Danielsson, Team Ormsalva (F17-18) tog också sin tredje seger på Lidingö, Kajsa Eneroth, MTB Täby (F13-14) med andra raka seger och Stina Kagevi, Tullinge SK (F11-12) även hon med andra raka segern. Efter ungdomarna gav sig Motionsklassen 23 km iväg med massor av glada cyklister som bjöds på fantastisk cykling. Idel glada och positiva kommentarer efter målgång.

Fullständiga resultat hittas på hemsidan: www.lidingoloppet.se/sv/site/mtb/resultat/resultat-2017

Anmälan för 2018 års Lidingöloppet MTB är ÖPPEN!

För mer information, vänligen kontakta:

press@lidingoloppet.se

Emil Lindgren Foto: Lidingöloppet/Niklas
Jennie Stenerhag Foto: Lidinglöloppet/Niklas

Arrangör: TCS Lidingöloppet som arrangeras av IFK Lidingö Skid- & Orienteringsklubb samt IFK Lidingö Friidrottsklubb arrangerar förutom TCS Lidingöloppet, även TCS Lidingöloppet 15, Rosa Bandet-loppet, Lidingö På Gång, TCS LidingöRuset, TCS LidingöRullet, TCS Lilla Lidingöloppet och Knatteloppet under Lidingöloppshelgen den 22-24/9 2017. Utöver det arrangerar organisationen även Vårhelgen 5-7/5 2017 med Lidingöloppet Ultramaraton, Vårmilen och Lidingöloppet MTB. Övriga året arrangeras också Blodomloppet (i Stockholm) och Lidingöloppet on Tour. Under 2014 arrangerades även Europas största millopp Stockholm Tunnel Run. 2017 arrangerades Stockholm Tunnel Run Citybanan för 33159 löpare.

www.tcslidingoloppet.se | www.blodomloppet.se | www.lidingoloppetultra.se | www.lidingoloppetmtb.se