Lidingöloppet och titelsponsorn TCS stärker samarbetet

Lidingöloppet och titelsponsorn TCS stärker samarbetet

TCS Lidingöloppet fördjupar samarbetet med titelsponsorn Tata Consultancy Services (TCS). Det innebär att TCS Lidingöloppet säkrar sin position som världens största terränglopp, får möjlighet att erbjuda en stor naturupplevelse för alla löpare och nydanande digitala tjänster för deltagare, publik och anhöriga. TCS är ett av världens största IT-bolag med 470 000 anställda IT-konsulter i 46 länder och en del av Indiens största industrikonglomerat Tata Group. TCS Lidingöloppet är världens största terränglopp och en del av En Svensk Klassiker.

– TCS förstår vikten av att satsa på fysisk aktivitet och löpning för bättre hälsa och ökat välmående. Tillsammans med dem kommer vi att utveckla löparupplevelsen för alla, både elit och motionärer. Vi kommer också att jobba med att sporra ännu fler människor att motionera mer för att förbättra den svenska folkhälsan. Att börja träna inför något av våra lopp är en viktig morot för många att komma i form och må bättre, säger Cecilia Gyldén, generalsekreterare för TCS Lidingöloppet.

Ökad folkhälsa
TCS jobbar aktivt med att uppmuntra sina anställda och kunder till en mer hälsosam livsstil och har länge varit partner till några av världens främsta löpartävlingar, som TCS Amsterdam Marathon, TCS New York Marathon och London Marathon. Till TCS Lidingöloppet har TCS varit partner i fem år. Det nya avtalet löper på tre år (två plus ett).

– Vi är mycket glada över samarbetet och att fortsätta vara titelsponsor och officiell teknikpartner till TCS Lidingöloppet. Hälsa och välmående är något TCS värnar om och där är löpning en viktig del. Därför är vi, speciellt i en tid som denna, väldigt stolta över att kunna bidra till att möjliggöra TCS Lidingöloppet och alla andra lopp vi samarbetar med världen över, säger Avinash Limaye, regionchef för TCS i Skandinavien.

Digitala och fysiska möten
Målsättningen med TCS sponsorskap av ledande internationella sportevenemang, som TCS Lidingöloppet, är att verka för en hälsosammare livsstil och samtidigt kunna visa upp sina banbrytande tekniska lösningar.

– Genom samarbetet får TCS goda möjligheter att fördjupa relationerna med sina kunder och medarbetare. Samtidigt stärker de sitt varumärke gentemot aktiva människor med en hälsosam livsstil, som attraheras av utmaningar som TCS Lidingöloppet. Både halvåret inför loppet genom att digitalt peppa sina viktigaste i målgrupper och i mötet med dem ute i klassisk svensk löparmark. Vi
ser också fram emot att i samarbete med TCS utveckla vår starka position inom hållbarhet, ett område där IT spelar en allt större roll, säger Fredrik Montgomery, marknads- och kommunikationschef för TCS Lidingöloppet.

Fakta om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)
TCS är en del av Indiens största industrikonglomerat Tata Group och har 470 000 av världens bäst utbildade konsulter i 46 länder. Bolaget omsatte 22 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2020 och är noterat på både BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) och NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex
som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index och FTSE4Good Emerging Index.

Fakta om Tata Consultancy Services (TCS) i Norden
TCS etablerades i Norden 1991 och har i dag 15 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. De senaste 11 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder och TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Fakta om TCS Lidingöloppet
TCS Lidingöloppet är världens största terränglopp och arrangeras på Lidingö sista helgen i september. Loppet är en del av En Svensk Klassiker. Sedan 1965 har de 30 kuperade kilometrarna på gröna Lidingö varit en lockande utmaning för löpare av alla sorter där det även finns möjligheten att springa distanserna 4, 5, 10 och 15 km. TCS Lidingöloppet ägs och arrangeras av idrottsföreningarna IFK Lidingö SOK och IFK Lidingö Friidrott. www.tcslidingoloppet.se

För mer information, kontakta gärna:
Cecilia Gyldén, generalsekreterare, TCS Lidingöloppet, 070-570 55 95
Roland Bägén, nordisk marknads- och kommunikationschef för TCS, 070-317 80 24, roland.bagen@tcs.com
Fredrik Montgomery, marknads- och kommunikationschef, TCS Lidingöloppet, 070-670 55 40, fredrik.montgomery@lidingoloppet.se

www.tcslidingoloppet.se | www.blodomloppet.se | www.lidingoloppetmtb.se