Coronapassport förvärvas av Life Genomics

Coronapassport förvärvas av Life Genomics

Driften för tjänsten Coronapassport med drygt 100 kliniker anslutna, som underlättar internationellt resande med covidtest och reseintyg, och startats av TATAA biocenter tas över av Life Genomics, som är ett ackrediterat laboratorium i Göteborg.

Coronapassport är ett nätverk av privata vårdgivare från Kiruna i norr till Malmö i söder som erbjuder resenärer SARS-CoV-2-tester utförda i ackrediterat laboratorium med friskhetsintyg och korta svarstider enligt de krav som ställs på internationellt resande. Testet kan även passa dem som vill förvissa sig om smittfrihet för att de ska träffa personer i riskgrupp, eller återvända till sin arbetsplats efter ledighet eller annan bortavaro. Coronapassport startades juni 2020 av Tataa biocenter.

Life Genomics, som grundades genom avknoppning från Tataa Biocenter 2014, är Sveriges ledande genanalysföretag och erbjuder bl.a. icke-invasiv fosterdiagnostik, s.k. NIPT, till gravida, anlagsbärartest till personer som planerar för tillökning, och risktest att utveckla Alzheimers sjukdom. Laboratoriet är ackrediterat enligt ISO 15189, ligger i Göteborg, och analyserar prover främst från Sverige, men även från ytterligare ca 10 länder.

”Covidtestningen, som Tataa initierat, passar oss utmärkt. Vi är ett medicinskt laboratorium ackrediterat enligt ISO 15189 och kommer kunna effektivisera och skala upp testandet, och vi kommer också kunna erbjuda anslutna kliniker ytterligare analyser.” - Göran Jacobsson, VD Life Genomics.

Tataa Biocenter i Göteborg är Europas ledande DNA-analysföretag. Under pandemin var Tataa Biocenter den 3 februari, 2020, ett av de första laboratorierna i Europa att ta fram ett PCR-test för SARS-CoV-2 coronavirus. Testet CE-IVD registrerades hos Läkemedelsverket, laboratoriet anpassades för analys av SARS-CoV-2 och redan i mars, 2020, hade Tataa Biocenter kapacitet att analysera 5000 covidprover i veckan. Sedan augusti bidrar Tataa till den offentliga testningen inom Västra Götalandsregionen.

”Vi fick uppdraget redan i januari 2020 att utveckla ett SARS-CoV-2 test av ett utländskt sjukhus. Sedan var det självklart för oss att ta ansvar och bygga om laboratoriet och sätta upp analyserna för att bidra till testningen i Sverige, eftersom vi kunde agera så mycket snabbare än rutinlaboratorierna, som är beroende av kit från leverantörer. Men nu behövs inte vår specialkunskap längre. Life Genomics, som är ett medicinskt laboratorium, är bättre lämpade att driva testningen vidare och dessutom kommer de bredda utbudet.” - Mikael Kubista, VD för Tataa Biocenter och tidigare Chalmersprofessor i Molekylär Bioteknik.

TATAA Biocenter var bland de första att utveckla ett test för SARS-COV-2, som registrerats för CE-IVD under namnet TATAA GrandPerformance SARS-COV-2 Detection kit för diagnostisk användning inom Europa. TATAA var också tidigt igång med testning för SARS-COV-2 i samarbete med Saint James Hospital på Malta. I Sverige startade TATAA Biocenter upp testning till resenärer genom plattformen www.coronapassport.se och de har bidragit till den offentliga screeningen inom Västra Götalandsregionen.