Pressmeddelande Life köper Everkost

Hälsokedjan Life köper åtta butiker i Skåne

Hälsokedjan Life köper nu åtta butiker av skånska Everkost. Förvärvet är strategiskt viktigt för Life och går i linje med hälsokedjans ambitioner att vara starka i Sveriges tre storstadsområden.

-Vi ser väldigt positivt på förvärvet då vi under flera år fört diskussioner med Everkosts ägare Gerhard Svensson och är nu äntligen i mål, säger Gunnel Åkerman VD för Life Europe AB. Eftersom butikerna fortsätter att drivas som Life butiker kommer kunderna inte att se så stor skillnad.

Hälsokedjan Life köptes i oktober av investmentbolaget Fairford Group från norska Norvestor. Life har idag 170 butiker i Sverige, varav hälften är koncernägda och hälften drivs som medlemsägda butiker.

Gunnel Åkerman har varit VD för Life Sverige sedan 2008 och utsågs till VD för Life Europe AB i december 2017.

-Det är viktigt för oss att vara starka i våra tre storstadsområden, i och med förvärvet stärker vi vår position i Skåne, säger Gunnel Åkerman. Vi kommer fortsätta att förvärva bra hälsobutiker i attraktiva läge med stor kundtrafik. Men vi tittar också på nyetableringar.

Gerhard Svenssons är känd som Skånes hälsoprofil och har varit verksam i branschen i 39 år. Hans företag Everkost har varit medlem i Life-kedjan de senaste tio åren.

-Familjen behåller Trelleborgsbutiken för att kunna följa med i branschen, säger Gerhard Svensson. Utifrån den information jag har fått vid samtal med nya ägaren av Life

och deras syn på Hälsobutikernas framtida utveckling, känns det tryggt för mig att lämna över till Life, både när det gäller personal och butikerna.

Gerhard Svensson lämnar inte branschen helt utan fortsätter driva bolag som är inriktade mot hudvård för hälsobranschen i Norden.

Fyra av Everkosts butiker ligger i Malmö och övriga är placerade i Hyllinge, Hässleholm, Limhamn samt Lund.

För mer information kontakta:

Gunnel Åkerman, VD Life Europe AB, 070-661 26 78, gunnel.akerman@lifeeurope.com

Gerhard Svensson, VD Everkost, 070-671 04 75, gerhard@zonanordic.eu

Life är den marknadsledande hälsokedjan i Norden med totalt 370 butiker i Sverige, Norge och Finland, varav 150 ägs av koncernen och övriga är medlemsbutiker eller drivs som franchisebutiker. Lifekoncernen omsatte 1,2 miljarder SEK 2017. Totalt omsatte Life, inklusive medlems- och franchise-butiker, 1,7 SEK miljarder 2017.