Kvinnligt, manligt, mänskligt i bekvämt format!

Kommendörkapten Lennart Lindén och terapeuten Gaya Pienitzka har skrivit en bok om kvinnligt och manligt som nu givits ut i billigt och bekvämt E-boksformat. En av de intressanta ämnen som berörs är hur lätt vi människor har för att skapa oss egna bilder av hurdana andra människor är. Det verkar sitta en liten röst i huvudet på oss och kommentera vår omgivning. Vilka konsekvenser kan det få?En projektion är när vi använder föreställningar som vi själva skapat i vårt förflutna och som vi lägger över på andra människor. En projektion kan förvandla en människa som du inte känner till ond eller god, oroande eller behaglig, innan du ens har bytt ett ord med personen i fråga.

Så fort vi märker att vi har åsikter om människor som vi inte känner handlar det om en projektion. Oavsett om vi gör om det vi ser i negativ eller positiv riktning så är det vårt sinne, vårt ego, som spelar oss ett spratt. Vi gör en bild av vår omgivning utifrån vad vi har för förväntningar. Det vanligaste jag stöter på i min roll som terapeut är dömanden. Något som förmodligen beror på att många av de klienter som jag möter har haft en jobbig uppväxt, där de ofta har blivit svikna. Därför förväntar de sig att bli svikna igen, en sådan förväntning utgör ett slags skydd. Om jag redan har skapat ett försvar, så gör det inte så ont när sveket väl kommer, det finns en beredskap. Tyvärr är risken stor för att vi skapar situationer där det är omöjligt för omgivningen att inte svika oss om vi har de här negativa förväntningarna, förväntningarna blir självuppfyllande profetior. Det är intressant att helt olika projektioner kan landa på en och samma människa. Bilderna är tagna ur boken "Nu har det skrivits en bok om Kvinnligt, Manligt, Mänskligt", boken finns nu även som e-bok.