En Djävulsdans! Mer om medberoende!

Äntligen börjar kunskapen om medberoende att spridas brett även i Sverige. Vi får allt klarare för oss vad det innebär att växa upp tillsammans med en närstående som missbrukar alkohol, droger eller något annat. Lyssna på Madeleine Swartz, terapeut och sedan flera år nykter alkoholist, med djup kunskap en sjukdom som hon i morgon bitti, i samtal med Gaya från Lifecap delar med sig av under en sändning från Radio Roslagen mellan klockan 08.00 - 09.00. Kompletterad kunskap om medberoende ger bättre möjligheter att tillvarata det positiva i livet. Madeleine är utbildad hos Lifecap, hon föreläser, ibland tillsammans med en av sina döttrar, om hur det var under hennes tid som aktiv, och om vad som kan göras. I dag arbetar hon, liksom många andra av Lifecaps Diplomerade Beroende-, 12-stegs- och samtalsterapeuter, med att stötta och hjälpa de personer som vuxit upp med missbruk, både beroendepersonerna och dess anhöriga. Flera av de terapeuter som utbildats av Lifecap finns även bland de terapeuter som stiftelsen Trygga Barnens anlitar för att hjälpa barn och närstående till missbrukare. Lifecap erbjuder ett flertal utbildningsfilmer om problematiken, trailers finns att tillgå via Lifecaps hemsida.