Tankar om liv och död påverkar vår hälsa?

Pressmeddelande   •   Dec 31, 2011 09:45 CET

De flesta av oss har inte en aning om vad som faktiskt inträffar när vi dör. Det här gör att vi kan välja en hypotes som gynnar vår hälsa., för vad finns det för anledning att välja en ogynnsam tro? Funderingar över meningen med livet kanske är mer meningsfulla än vad vi tror. Stanna upp och reflektera lite redan nu i helgen.

Nedanstående text är ett utdrag ur Gaya Pienitzkas bok ”Insikter om inre ledarskap”:

När jag möter människor i djup sorg eller med suicidala tankar är det ofta samtal om existentiella frågor som ger en ny öppning och nytt hopp. På de här frågorna finns det sällan några objektiva svar. Allt utgår ifrån vad vi själva väljer att tro på.

Min erfarenhet är att jag fått flera personer som har gått i självmordstankar att tänka om när jag ställt frågor av typen: Om det finns en själ som lever vidare och om din själ har bestämt sig för att du behöver lära dig att ta dig igenom ett sådant mörker som du befinner dig i nu och du går och tar livet av dig, vad tror du händer härnäst då? Svaret jag brukar få är att: Då får jag nog leva igenom samma skit som jag lever i nu en gång till. Slutsatsen brukar bli att det inte är någon vidare bra idé att ta livet av sig, att det är bättre att vända situationen som den är nu till någonting bättre.

Därefter kommer ofta långa samtal om meningen med livet och till vilken nytta vi är på jorden. Det är inte helt lätt för människor som är riktigt ledsna eller deprimerade att hitta ett syfte med att faktiskt leva, men ofta kan de bestämma sig för att i alla fall ska ge livet en dag till. Först kan det vara frågan om att klara av en minut i taget, sedan utökas tiden och efter en tid brukar det, med lite hjälp, gå att börja leva en dag i taget. I de här fallen händer det ibland, om jag känner att klienten tycker att det är helt hopplöst, att jag via en vägledd meditation tar en klient framåt i tiden, en så kallad progression.

Vi människor har ju ett fritt val. Det innebär att det finns ett stort antal möjliga framtidsscenarion. Det jag väljer att göra under lätt hypnos är att ta sikte på den framtida livssituation som skulle vara resultatet om klienten från och med nu och framåt väljer att agera på något av de sätt som genererar en för klienten mycket positiv framtid.

Det här brukar kunna ge klienten ork att välja livet och gå framåt även om det initialt är tungt och går långsamt. Under en sådan progression brukar klienten själv kunna finna bra lösningar och tips till sig själv som gör att han eller hon kan se en utväg ur det mörker där han eller hon befinner sig. I och med att klienten faktiskt har kommit till mig kan jag vara förvissad om att det finns en (om än liten) vilja att klara av sin situation och att leva vidare. Hade den viljan inte funnits hade klienten redan varit död.

Det är värdefullt att ibland ägna tid åt att reflektera över existentiella frågor. Att dela med sig av sina egna tankar om meningen av livet och döden och att lyssna på andras funderingar runt ämnet ger en slags närhet och icke-fysisk intimitet som vi inte upplever när vi samtalar om mer vardagliga frågor. Vi kommer helt enkelt varandra närmare om vi för ärliga och uppriktiga samtal om existentiella frågor. Eftersom vi faktiskt inte vet vad som inträffar efter vår fysiska död kan det vara värdefullt att förändra vad vi tror på. Tanken påverkar känslan och handlingen, alltså resulterar en förändring av tanken i att vi påverkar hur vi mår, som i sin tur kan resultera i en annan handling.

Jag förlorade min yngsta lillebror år 1988 när han gjorde lumpen i sena tonåren. Det kom som en fullständig chock. Det jag insåg i samband med den händelsen var dels att vi faktiskt inte vet vad som inträffar efter döden och dels att jag själv kan välja vad jag vill tro på. Vad som händer efter döden får vi reda på först när vi dör. Men, jag kan välja att skapa mig en sanning om döden som gynnar mitt eget mående.

Varför ska jag besluta mig för att tro på någonting som jag mår dåligt av? När min bror dog insåg jag att det inte är gynnsamt för mig att tro att ingenting återstår av en människa när han dör.

Texten ovan är hämtad ur Gaya Pienitzkas bok ”insikter om inre ledarskap” som finns att köpa till exempel via nätbokhandlarna www.adlibris.com och www.bokus.com . Gaya är författare, föreläsare och en av huvudlärarna på Lifecap ABs terapeututbildningar www.lifecap.se .

Lifecap AB

Kommentarer (0)