Äntligen - Här är årets slinga och tema!

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2018 16:17 CEST

Konceptbild för årets Lights in Alingsås. Illustration: Peanuts kommunikationsbyrå

Energi. Det är temat för årets Lights in Alingsås.
Och det lär också vara precis vad den som går årets slinga får med sig hem.
– Med en så vacker slinga som i år lär man bli fylld med positiv energi, säger event manager Angelica Larsson.

Med tanke på att Alingsås kommunägda elbolag, Alingsås Energi, från och med i år tagit över ansvaret för Lights in Alingsås kunde temat knappast vara mer passande. Energi.
– Det är ett kraftfullt ord som ger näring till kreativiteten och kan användas på så många olika sätt. Även om det fortfarande är nästan fyra månader till start, känner i alla fall jag att det är svårt att bärga sig innan man får se vad våra inbjudna designers kommer göra med temat, säger projektledare Maria Björsson.

Även om hon liksom alla andra Lightssugna får vänta på just den rätt viktiga detaljen, är det nu klart hur slingan läggs i år. Och det är nog ingen underdrift att säga att den placerats med potential att bli något utöver det vanliga.
– Vi har haft många fantastiska sträckningar tidigare, men den här gången har vi med flera väldigt klassiska alingsåsplatser som vi tycker är estetiskt vackra redan utan ljus. Att få sätta dem i våra workshopledares händer känns väldigt spännande, säger workshop manager Margaretha Stenmark.

Första installationen är förlagd till färgeribron, där nederländska duon Juliette Nielsen och Mieke van Der Velden kommer ha skapat magi. Nästa stopp blir klassiska Hjelmqvistska gården mitt i centrum av Alingsås - där brasilianskan Diana Joels får fritt spelrum på temat. Den numera isländska Dario Nunez kommer direkt från vulkanernas och geisrarnas land till Brunnshuset och slingans tredje stopp. En kort gångväg därifån får amerikanske Steven Rosen arbeta med sina elever - då fjärde stoppet blir Stadskyrkogården. Femte stoppet blir antagligen en av de stora promenadfavoriterna då årets enda svenske workshopledare, Johan Röklander, fått självaste Allén på sitt ansvar. Avslutningsvis ska Nikoletta Theodoridi från Grekland förvandla Telegrafhuset till en plats som andas energi.

– Det är en riktgt bra magkänsla inför Lighst 2018 som börjar infinna sig. Och jag tror det är fler än bara vi som längtar tills vi får se vad årets designers och studenter tillsammans kommer göra med vårt Alingsås under en månad, konstaterar Maria Björsson.

Siterna i ordning:

1: Färgeribron - Juliette Nielsen & Mieke van der Velden, Nederländerna

2: Hjelmqvitska gården - Diana Joels, Brasilien

3: Brunnshuset – Dario Nunez, Island/Mexico

4: Kyrkogården – Steven Rosen, USA

5: Allén – Johan Röklander, Sverige

6: Telegrafhuset – Nikoletta Theodoridi, Grekland/Spanien

Kontaktpersoner:
Maria Björsson, projektledare
0322- 61 76 23
maria.b@alingsasenergi,se

Angelica Larsson, eventmanager
angelica.l@alingsasenergi.se

Margaretha Stenmark
margaretha.stenmark@alingsasenergi.se

Under evenemanget råder det full aktivitet i Alingsås och under de senaste åren har Lights in Alingsås resulterat i över 85 000 besök under oktober månad. Lights in Alingsås är en viktig internationell mötesplats för ljusdesigners, studenter och företag. Lights in Alingsås drivs sedan 2018 av Alingsås Energi.