Lights finalister i Dark Awards

Pressmeddelande   •   Jul 13, 2016 09:16 CEST

Lights in Alingsås Livingroom av ljusdesigner Reinhard Germer

Lights in Alingsås har gått vidare i tävlingen Darc Awards, i kategorin Best Creative Events i sällskap av bland andra San Francisco City Hall, Colosseum Lights Message, Italien och fina bidrag från Grekland, UK. Vinnaren utses genom röstning som startar från och med nu och koras vid en prisutdelning i London den 15 september.

- När frågan kom från Mondo om vi ville delta i den för året nya kategorin "Best Creative Event", så det var ingen tvekan. Vi håller tummarna för att ljusdesignerna röstar på oss i Alingsås, berättar Angelica Larsson, Event Manager Lights in Alingsås.

Endast utbildade ljusdesigners har möjlighet att rösta. Det är ljusmagasinet Mondo Arc som skapat The Darc Awards. Enligt dem själva är tävlingen ett nytt koncept som syftar till att lyfta världens ljusdesign, men också öka kännedomen om magasinet i sig. Mondo Arc har kontakt med över 1400 ljusdesigners som är verksamma världen över. Flera av ljusdesignerna har deltagit under Lights in Alingsås workshop - både som studenter och som workshopledare.

- Vi är en småskalig aktör om jag jämför oss med övriga tävlingsbidrag. Men vi har ett starkt koncept som bygger på att ljusdesigners och studenter skapar kreativa ljusinstallationer utomhus från grunden dag och natt under en veckas tid, då alla inblandade tvingas samarbeta och lösa problem oavsett väder och gruppdynamik. Det ställer höga krav på både kreativitet under processen och dessutom är det inte självklart att resultatet blir bra även om det faktiskt alltid blivit så hittills. På så sätt är Lights in Alingsås ett våghalsigt projekt, vilket jag tror skiljer ut oss från övriga deltagande bidrag, fortsätter Angelica.

Lights in Alingsås och övriga tävlingsfinalister har blivit utplockade av en jury bestående av en rad välrenommerade ljusdesigners som Brendan Keely, Ellen Gouldmy, Paule Constable, Than Tram, André Tammes med flera. Se hela listan här: http://darcawards.com/architectural/judging/
Om Lights in Alingsås vinner sker prisutdelning vid en ceremoni på MC Motors i London den 15 september.

- Nu vill vi att alla alingsåsare, eller förresten, hela Sverige håller tummarna för oss. Vi hoppas att alla de ljusdesigners som deltagit i Lights in Alingsås genom alla år går in och röstar på oss, avslutar Angelica Larsson med ett leende.

Samtliga tävlingsbidrag och allt om röstningsproceduren hittar du här: http://darcawards.com/architectural/view-entries/

Lights in Alingsås 2016

Temat för i år är "Upplysningen" som utgår från FN:s 17 globala hållbarhetsmål.

- I år hoppas vi på att årets ljusslinga väcker känslor kring våra hållbarhetsfrågor som är så viktiga att belysa. Vi hoppas också att besökaren ska få insikt om att hållbarhet handlar om så mycket mer än bara miljön, säger Margaretha Stenmark, Workshop Manager. Ingen insats att jobba för en bättre värld är för liten, avslutar hon.

Lights in Alingsås pågår 30 september-6 november.

Mer om FN:s 17 globala mål

Vid FN:s toppmöte den 25 september 2015 antog världens stats- och regeringschefer 17 globala mål för perioden 2016–2030. Målen kommer att kräva stora förändringar, något som påverkar kommunikationen på alla nivåer från global till nationell nivå, inom såväl politik och i samhällsdebatten som i organisationer och företag. Läs mer om målen och arbetet bakom här: http://www.fn.se/fn-info/vad-gor-fn/utveckling/agenda2030/.

Mer om Lights in Alingsås: lightsinalingsas.se

Följ oss i sociala medier:
Facebook: www.facebook.com/lightsinalingsas
Instagram: instagram.com/lightsinalingsas#