Lights in Alingsås förenar exdeltagare över världen

Pressmeddelande   •   Jun 29, 2018 11:54 CEST

Lightsarna är överallt. Mette Hvass och Tina Wikström - gamla elever och framtida workshop heads?

En var med som student på Lights in Alingsås 2003. En 2015. Nu är Mette Hvass lärare och Tina Wikström elev vid ansedda Aalborg university i Köpenhamn. Efter snart 20 år som evenemang finns de gamla lightsarna att hitta överallt.
– Vem vet, vi kanske gör gemensam sak som workshopheads om något år säger de och ler brett.

Många är de som passerat Lights in Alingsås som ljusdesignstudenter och sedan gått vidare till uppdrag runt jorden. En del återvänder förr eller senare själva som workshop heads. Ett sådant exempel är Mieke van Der Velden, som är med i årets startuppställning.

Andra hittar vi på kända företag och organisationer.

Två av dem hittade vi på maffiga Aalborg University i Danmarks huvudstad Köpenhamn. Omsvepta av skandinavisk design sätter sig läraren och eleven ner för att berätta om hur Lights in Alingsås påverkat dem längs vägen - och vad det betyder för dem i backspegeln.

– Jag är arkitekt i botten. Men efter att ha jobbat en del med dagsljus och belysning, insåg jag att det var ju ljusdesign jag ville ägna mig åt på heltid, berättar Mette Hvass.

Hon sökte, och kom in, på Kungliga tekniska högskolans linje för ljusdesign - och blev en av de elever från skolan som årligen besöker Lights in Alingsås.– Det var en fantastisk möjlighet att få jobba med professionella ljusdesigners, och att praktiskt få se på vilka spännande sätt det går att använda sig av ljusdesign. Att gå från idé till verklighet och hur en grupp kan få fram så bra resultat, konstaterar hon.

Efter en upplyst väg via bland annat COWI och Rambøll är det i rollen som lärare i ljusdesign som Mette landat. Intill henne sitter Tina Wikström. Det skiljer år, det skiljer erfarenhet men en berättelse är sig lik.

– Jag hade likt Mette inte hört så mycket om Lights in Alingsås heller, men man hade hört från andra elever att man borde åka, säger hon.

Eleverna hon syftar på är vännerna på Högskolan i Jönköping, som sedan många år skickat studerande till Alingsås. Tina var ny, både på skolan och i ljusdesignvärlden.

Även om hon var uppvuxen med norrskenet i norrländska Umeå och tidigt hade ett brinnande designintresse var det inte förrän hon började googla plugg som ljusdesign dök upp.– Jag kände ganska snabbt att jag hamnat rätt och när jag fick följa med till Lights in Alingsås blev det som en bekräftelse på det. Att få vara med och lära av proffs och gå från idé till slutprodukt på en väldigt kort period. Intensivt, men sjukt kul, konstaterar Tina.

Hur har det påverkat dina val efteråt?
– Jag var ju också med på Lights in Alingsås satsning i Portugal förra våren, och när jag tog examen från Jönköping strax efteråt insåg jag att jag ville lära mig ännu mer. Så jag sökte till Aaalborg för att fördjupa mig ytterligare och få en ännu bredare kunskap.

Om de kan rekommendera Lights till andra är inte ens en fråga. Det har de redan gjort och i år inleds ett mindre samarbete mellan Lights in Alingsås och Aalborg University där en elev får komma och testa. Frågan som återstår är nu bara när Mette och Tina kommer tillbaka - som workshopheads?
– Kanske om något år, vi får väl se, säger de i mun på varandra och ler.

Under evenemanget råder det full aktivitet i Alingsås och under de senaste åren har Lights in Alingsås resulterat i över 85 000 besök under oktober månad. Lights in Alingsås är en viktig internationell mötesplats för ljusdesigners, studenter och företag. Lights in Alingsås drivs sedan 2018 av Alingsås energi.