Ljusexpressen tillbaka - då hoppar äldreboenden på tåget

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2017 08:30 CEST

Lightståget Ljusexpressen är tillbaka.
Då ger Lights och Sparbanken Alingsås några av stadens äldreboenden möjlighet till gratisturer varje tisdag.
- Det går inte riktigt att beskriva hur glada många av våra äldre blir, säger Beatrice Orrenvade, verksamhetschef på Ginstgården.

Succén med Ljusexpressen, tåget som går mellan alla siterna längs Lights in Alingsås slinga är tillbaka.
- Det är väldigt uppskattat och efterfrågat, säger Anna Grill, koordinator på Lights in Alingsås och berättar att det redan nu är fritt fram att boka sin plats i tåget via ticketmaster.se eller Alingsås turistbyrå.

Men vissa tider är den dock uppbokad. I år gör Lights in Alingsås tillsammans med Sparbanken Alingsås nämligen en särskild satsning på några av Alingsås äldreboenden.
- Idén dök upp efter att vi hade en körning med Ginstgården förra året som blev väldigt bra, och i samtal med Sparbanken Alingsås kom vi fram till att det är en toppengrej att satsa på i år, säger Anna Grill.

Sparbanken Alingsås var snabba med på tåget. Bokstavligt talat.

- Vi har även tidigare år sponsrat Ljusexpressen-turer åt olika verksamheter och i år kändes det som att det var dags att ge den möjligheten åt just de äldre, menar Klas Frisk, marknadschef på Sparbanken Alingsås. Vi känner stor glädje i att kunna erbjuda möjligheter för alla att ta del av Lights och är det grupper som kanske annars har svårt med detta så är det extra bra.

På Ginstgården, som fick en försmak av detta redan förra året, ser man fram emot årets tågstopp med stor glädje.
- Det här är en fantastisk möjlighet för oss, och när vi berättade det på personalträffen var det en av de som jobbar här som till och med fick en tår i ögat. Alla vet hur uppskattat det här är för många av våra äldre.. Det är inte ofta man får chansen att göra en sån här grej för hela verksamheten och för många av våra boende som har en stark alingsåsanknytning ligger det varmt om hjärtat, berättar Beatrice Orrenvade.

Tåget kommer att köra hela vägen fram till entrén vid de olika äldreboendena som i år förutom Ginstgården också är Tuvegården och Brunnsgården.
- Det blir verkligen en VIP-känsla. Nu känns det som att hela verksamheten har fått något riktigt roligt att se fram emot,menar Beatrice.

Kontaktpersoner:

Anna Grill, Eventkoodinator