Catherine Hugosson, vårdarkitekt på Liljewall

Liljewall förstärker vårdstudion genom arkitekt med mångårig kompetens

Liljewall är ett av landets ledande företag inom vårdbyggnadssektorn, med anställda som jobbar helhjärtat med att skapa god vårdarkitektur och läkande miljöer som sätter människan i centrum. Som en del av en större och långsiktig satsning har Liljewall nu rekryterat vårdarkitekten Catherine Hugosson. Catherine kommer att bli en del av vårdstudion i Göteborg och kliver in med ny kompetens och 20 års erfarenhet inom vårdarkitektur.

Liljewall har lång erfarenhet av att arbeta med komplexa vårdbyggnader. Under senaste året har vårduppdragen blivit allt fler. Ett pågående projekt är den nya bygganden för förlossning- och neonatalvården på Östra sjukhuset i Göteborg som involverar många arkitekter och ingenjörer. I det projektet har Liljewall arkitekt- och projekteringsledningsuppdraget för bygghandlingen av den nya kliniken, som ska börja byggas 2022. Dessutom pågår just nu ett forskningsprojekt på Östra sjukhuset för att ta reda på i vilken omfattning själva förlossningsrummet påverkar förlossningen. Liljewall står bakom utformningen av testrummet som drivs av forskargruppen inom Room4Birth-projektet.

Just nu pågår det en stor uppgradering av vårdbyggnader i Sverige. Vårdmiljöerna uppdateras för att kunna erbjuda inbjudande och läkande miljöer till patienterna som också är attraktiva och arbetsvänliga miljöer för personalen. Detta samtidigt som byggnaderna ska möjliggöra en flexibel utveckling av lokalerna i takt med att forskning, teknik och arbetssätt förändras. Det kommer innebära ännu fler uppdrag för oss under många år framöver. Catherine blir ett jättebra tillskott i vårdstudion och vi ser fram emot att ta del av hennes kompetens och engagemang i dessa frågor, säger Annika Mangold, marknadsområdesansvarig för Vård på Liljewall.

Med en arkitektexamen från KTH kommer Catherine Hugosson närmast från Carlstedt arkitekter i Stockholm. Innan dess har hon varit på både Cedervall arkitekter och Sweco. Hennes erfarenheter sträcker sig från tidiga planeringsskeden till framtagning av bygghandlingar, alltid i nära samarbete med kunden och verksamheterna. Uppdragen har varit många och varierat i storlek och omfattning – Danderyds sjukhus, Södertälje sjukhus och Karolinska universitetssjukhuset är några av dem. Catherine förenar arkitektonisk kvalitet med goda tekniska lösningar och driver komplexa vårdprojekt framåt.

–Det som fascinerar mig med vårdarkitektur är att man arbetar med projekt där lösningen ligger i att kombinera teknik och gestaltning för att kunna skapa en läkande miljö. Det känns spännande att komma till Liljewall och få arbeta med nya kollegor och nya beställare. Det känns lite som en nytändning att byta stad och kontor, och jag hoppas kunna ta ytterligare steg i min kompetensutveckling som vårdarkitekt tillsammans med Liljewall och våra uppdragsgivare, säger Catherine Hugosson.