Creandum och Acton investerar i Linas Matkasse

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2011 09:52 CEST

Creandum, nordens ledande ventureinvesterare, och Acton Capital Partners, ledande tysk investerare inom tillväxtkapital, offentliggör idag en investering i Linas Matkasse.
- Tillfört kapital i kombination med Linas kärlek till mat kommer göra Linas Matkasse till en ännu bättre produkt för våra kunder, säger Niklas Aronsson, Linas bror och VD för Linas Matkasse.

Linas Matkasse, som grundades för tre år sedan av syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck, löser hushållens vardagsproblem med planering och handling för att få god och varierad hemlagad mat. Linas levererar en färdigpackad kasse, komplett med ingredienser och lättlagade recept för fem middagar till fyra personer. Företaget har snabbt vuxit till marknadsledare på den svenska marknaden och hade i sin kundbas 2010 över 50.000 registrerade kunder.

En mogen bransch
- Vi har länge sneglat på livsmedelsindustrin för att hitta ett bra sätt att investera i en bransch som är mogen att gå online, säger Johan Brenner, General Partner på Creandum, och blivande styrelseledamot i Linas Matkasse. Johan fortsätter;
- Matkassemarknaden har växt dramatiskt de senaste åren och vi är övertygade om att detta är en utmärkt och skalbar modell för investering i denna bransch. I Linas har vi hittat en överlägsen marknadsledare och en ledningsgrupp som vi tror har rätt driv att låta företaget växa mångfalt i Sverige och internationellt.

Attraktiv marknad
Sebastian Wossagk, Investment Partner på Acton, tar också plats i Linas Matkasses styrelse och tror på företagets europeiska potential.
- Linas Matkasse visar anmärkningsvärd tillväxt på en attraktiv marknad, säger Sebastian Wossagk och fortsätter;
- Niklas Aronsson och Lina Gebäck har byggt upp ett imponerande företag, och vi är glada att tillsammans stötta Linas Matkasse till en europeisk framgångssaga.

Matkasse till nya höjder
Linas Matkasse utvärderade noggrannt flera partners innan de bestämde vi sig för att satsa på Creandum och Acton, vars erfarenhet av att bygga upp snabbt växande företag kändes lovande.
- Jag blev inspirerad av deras förmåga att stötta unga onlineföretag, som till exempel Spotify. Med nytt kapital i bolaget ökar våra möjligheter att ta matkassen till ännu högra höjder, säger Niklas Aronsson.

För mer information, kontakta:

Johan Brenner
johan.brenner@creandum.com

Niklas Aronsson
niklas@linasmatkasse.se

Sebastian Wossagk
sebastian.wossagk@actoncapital.de

Om Creandum
Creandum (www.creandum.com) är en nordisk venturefirma som investerar i innovativa och snabbväxande teknikbolag inom konsument-, mjukvara- och hårdvaraindustrin.  Firman förvaltar €120M och 15 portföljbolag däribland Spotify, Videoplaza och Cint, inom både tidiga skeden och expansiva faser. Alla medarbetare i Creandums investeringsteam har startat egna företag eller varit en operativ del av expansiva bolag i motsvarande faser som firman investerar i. Creandums investerare inkluderar Sjätte AP-fonden, och stöds också av European Communities Growth and Employment Initiative, MAP - ETF Start-up Facility.

Om Acton
Acton Capital Partners (www.actoncapital.de) är en oberoende, partnerägd, tysk investeringsfirma för tillväxtkapital inom internet- och mobilkommunikationssektorn. Investeringsfokus för Actons Heureka Growth Fund, grundad 2008, är konsumentorienterade affärsmodeller inom media, e-handel och digitala marknadsplatser. Actons team har dessutom ansvarat för ventureverksamheten i Hubert Burda Media, en av tysklands ledande mediagrupper. Bland framgångsrika investeringar kan nämnas AbeBooks, Alando, ciao.com, Elitepartner, HolidayCheck, OnVista och Zooplus.

Om Linas Matkasse
Linas Matkasse (www.linasmatkasse.se) är ett revolutionerande koncept inom dagligvaruhandeln som hjälper kunder att få livspusslet genom att varannan vecka leverera en välfylld matkasse hem till dörren, planerad in i minsta detalj med recept och ingredienser för 5 middagar åt ca 4 personer.