Linas Matkasse blev Stockholms Digitala Gasell 2013

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2013 14:23 CET

Lina Gebäck, som tillsammans med sin bror Niklas Aronsson grundade Linas Matkasse för drygt fem år sedan, fick igår på Dagens Industris Årets Gasell 2013 ta emot priset som Stockholmsregionens Digitala Gasell 2013.

Gustav Radell, marknadschef på Google Sverige, läste upp motiveringen som löd:
 ”Priset går till ett företag som många av oss småstressade stockholmare känner väl till. Och ni med entreprenörsådror kanske någon gång relaterat till företagsidén med orden ”fasen, att jag inte tänkte på det själv” – så självklar känns den.
 Tillväxten på över 1000% de senaste 3 åren är imponerande. Än mer imponerande är hur man med internets hjälp och framväxt vänt upp och ner på ett analogt och till synes orubbligt konsumentbeteende, och genom sin framgång även inspirerat och visat vägen för andra snarlika affärsidéer. Eller för att använda grundarnas ord: ”Det som började som en önskedröm i en stressad småbarnsfamilj, har nu utvecklats till ett företag som planerar och levererar en miljon middagsportioner från Boden i norr till Ystad i söder – varje månad!”

DIs Digital Gasell är ett pris som delas ut till företag som har tagit vara på internets möjligheter för att utveckla sin verksamhet och uppfyller de grundläggande Gasellkriterierna. ”Vi är mycket glada och stolta för det här priset. Det ger oss ännu mer energi och glädje att bli ännu bättre på det vi gör.” säger Niklas Aronsson, vd på Linas Matkasse.

För att utses till Gasell ska företaget uppfylla ett antal kriterier. En Gasell har:

• En omsättning som överstiger 10 Mkr

• Minst tio anställda

• Minst fördubblat sin omsättning, om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret

Ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren

• Ett samlat rörelseresultat för de fyra räkenskapsåren som är positivt

I allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner
  • Sunda finanser

Det är alltid företagets fyra senaste årsredovisningar som ligger till grund för Gasellundersökningen.
För mer information, kontakta:

Niklas Aronsson, vd Linas Matkasse
telefon 070-7615333
e-mail niklas@linasmatkasse.se

Om Linas Matkasse

Linas Matkasse hjälper dig att få en skönare vardag. Med sina hemlevererade matkassar, planerade av dietist Lina Gebäck och hennes menymedarbetare, erbjuder företaget sunda och goda måltider med både variation och inspiration.www.linasmatkasse.se

Foto: Filip Erlind/Dagens industri

Linas Matkasse hjälper dig att få en skönare vardag. Med sina hemlevererade matkassar planerade av dietist Lina Gebäck och hennes menyteam erbjuder företaget sunda och goda måltider med både variation och inspiration.