Linas Matkasse får ny VD

Pressmeddelande   •  Jun 19, 2017 10:30 CEST

Nu är det klart att Jonas Karlén tillträder som ny Group CEO för Linas Matkasse. Jonas kommer senast från en VD-roll inom MTG där han sedan 2015 drivit Viaplay. Efter snart 10 år och en bra bit över 100 miljoner levererade portioner kliver grundaren Niklas Aronsson av som VD för Linas Matkasse.

– Jag har alltid känt ett starkt stöd från min styrelse, men för min egen del har jag landat i att jag i första hand är en entreprenör som älskar att starta upp saker.

Niklas menar att det nu är dags att lämna över Linas Matkasse till någon som kan driva det som det stora företag det blivit. Samtidigt ser han tillbaka på åren med Linas Matkasse som något helt fantastiskt och näst intill overkligt. Han startade bolaget från noll och nu omsätter man över 1,5 miljarder och finns i fem länder.
– Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att idén som min fru gav mig skulle ta mig på den resa jag fått vara med om.

Niklas och Lina har tillsammans med styrelseordförande Sverre Flåskjer drivit processen för att hitta bolagets nye VD. När de mötte Jonas fick båda syskonen samma magkänsla: det här är rätt. Jonas vann deras respekt. Både genom det han utstrålar som person och för det han åstadkommit i sin karriär. Under de senaste nio åren har Jonas Karlén samlat erfarenheter från MTG. Dessförinnan var han verksam inom Vattenfall. En utmärkt kombination, menar Niklas Aronsson:
– Jonas tar med sig både MTG:s framåtanda och strukturen från storbolaget Vattenfall in i Linas Matkasse.

Niklas Aronsson lämnar inte Linas Matkasse helt, utan kommer istället att satsa ännu mer på något som blivit en energiinjektion för hela Linas Matkasse. Bolagets starkt växande biståndsprojekt Plate for Plate, genom vilket över 10 000 skolbarn i Kenya får lunch varje vardag.

Han blir också kvar som ägare i Linas Matkasse och antar en roll som vice styrelseordförande i styrelsen.
Men vad säger då företagets tillträdande VD Jonas Karlén själv om sitt nya uppdrag?
– Jag ser verkligen fram emot att börja jobba på Linas Matkasse och jag är otroligt imponerad och fascinerad över vad som åstadkommits hittills. Det finns en solid och väl fungerande verksamhet att bygga vidare på och det är en spännande och stimulerande utmaning att få leda bolaget in i nästa fas. Min familj har varit nöjda kunder under många år och jag har av egen erfarenhet upplevt det stora värde som Linas Matkasse ger.

Tillträde sker under september månad. Vill du veta mer om Linas Matkasse och dess nya VD, hör av dig till Niklas Aronsson på +46 707 615 333 eller Jonas Karlén +46 736 99 25 29.

Linas Matkasse hjälper dig att få en skönare vardag. Med sina hemlevererade matkassar planerade av dietist Lina Gebäck och hennes menyteam erbjuder företaget sunda och goda måltider med både variation och inspiration.