Svenska familjer hjälper familjer i Kenya

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2010 14:39 CEST

Kunderna på företaget Linas Matkasse gillar att hjälpa. Varje månad samlar man in 70 000 kronor som går till mat till fattiga familjer i Nairobis slum.
- Att svenska familjer hjälper familjer i Kenya känns väldigt naturligt, säger företagets vd Niklas Aronsson. Den 25 oktober åker Niklas tillsammans med sin egen familj, hustrun Malin och de tre barnen, till Kenya för starta upp ett nytt vattenprojekt.

För sju månader sedan lanserade företaget Linas Matkasse idén om ett eget biståndsprojekt i Kenya. ”Linas Kenyakasse” blev en succé bland företagets kunder och många svenska familjer vill vara med och ge. Idag samlar man in runt 70 000 kronor i månaden som finansierar regelbundna leveranser av matkassar till fattiga familjer i Nairobis slumområde Kibera. Nu åker vd:n Niklas Aronsson, hans fru Malin och deras tre barn tillbaka till Kenya för att utvidga företagets biståndsspår.
- Det känns fantastiskt att kunna göra det här tillsammans som familj och tillsammans med våra kunder säger Niklas.

Kunderna ger en valfri summa
På hemmaplan arbetar Linas Matkasse med middagsmat som kommer direkt hem till kundernas dörr. Maten planeras av dietisten Lina Gebäck. Alla kunder som vill kan vara med och stötta hjälpinsatserna i Kenya genom att lägga på en valfri summa varje gång de betalar sin egen matkasse. Så här säger Mareijke Kälvesten, som är en av de kunder som är med och ger:
- Alla vill väl vara med och hjälpa, men man vet inte alltid hur. Att skicka hjälpen via Linas Matkasse känns enkelt och jättebra för oss!

Niklas och Malin Aronsson är glada över att fler upptäckt mervärdet i att som familj engagera sig för andra. De har själva tre barn och vet hur det är att försöka förklara världens orättvisor.
- Ju äldre barnen blir, ju mer förstår de av allt hemskt de ser på TV. Då känns det bra att kunna visa dem att vi faktiskt gör något konstruktivt, säger Malin.

Nytt vattenprojekt på gång
Måndag den 25 e oktober lyfter planet som tar Niklas, hustrun Malin och de tre barnen ett, fem och sju år gamla till Nairobi. Sedan fortsätter färden norrut i bil till den lilla byn Tharakas, som är platsen för det nya projektet. Här kommer Linas Matkasse att finansiera vattenförsörjning som ska ge lokala bönder vatten till sina åkrar. På dessa åkrar produceras sedan grödor som blir till råvaror att lägga i flera Kenyakassar. Vattenförsörjningen betalas direkt av Linas Matkasse, medan matkassarna kommer att finansieras av gåvor från de svenska kunderna. Allt görs i samarbete med företagets biståndspartner på plats i Kenya, den internationella biståndsorganisationen IAS (International aid Service).

Kunderna en viktig del av projektet
- Det är tack vare våra kunder vi kan genomföra det här, säger Niklas Aronsson. På grund av detta är det viktigt för Linas Matkasse att dokumentera så mycket som möjligt, så alla kunder känner sig delaktiga.
- Vi kommer själva filma vår resa och lägga upp på Facebook och YouTube direkt från Kenya, säger Niklas.

Här är Linas Matkasse på Facebook, där resan kommer dokumenteras:

Läs gärna mer om arbetet i Kenya på Linas Matkasses webbplats:

Kontakta Niklas och Malin på
Mail: niklas@linasmatkasse.se
Telefon: 070 7615 333

Andreas Zetterlund är kontaktperson för Linas Matkasses samarbetspartner IAS (International aid Service)
Mail: andreas.zetterlund@ias.nu
Telefon: 070 4975 977

---------------------------------------------

Här är en film från vår förra resa till Kenya:

Linas Matkasse hjälper dig att få livspusslet att gå ihop. Varannan vecka kommer en välfylld kasse hem till dörren, planerad in i minsta detalj med recept och ingredienser för 5 middagar åt ca 4 personer. www.linasmatkasse.se