Freja-Kvinnor: Succé för nätverket för Sveriges kvinnliga entreprenörer

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2019 13:15 CEST

Freja grundades i Gävle av fotografen Linda Dahlqvist den 10 mars 2017. Sedan dess har nätverket stadigt växt i medlemsantal. Nu växer konceptet och Freja har blivit Freja-Kvinnor, nätverket för Sveriges kvinnliga entreprenörer. Målgruppen är kvinnor som har en affärsidé de vill förverkliga eller utveckla ett redan existerande företag med hjälp av de övriga medlemmarna. Tisdagen den 2 april släpptes deras nya hemsida och medlemsportal: en digital plattform där fler kan mötas, nätverka och växa som entreprenörer.

Nätverket vilar på tre hörnstenar - entreprenörskap, gemenskap och nätverkande. Där har alla medlemmar chansen att dela med sig av sin erfarenhet och kunskap. Vilket skapar nya affärsmöjligheter för dig som medlem och öppnar nya dörrar för dig och ditt företag.

- Jag vill bygga Sveriges tryggaste nätverk för kvinnliga entreprenörer, där varje medlem kan hämta kunskap och inspiration för att driva sitt varumärke framåt på marknaden, säger Linda.

En av Freja-Kvinnors styrkor är bredden över olika branscher. Nu vill de även bredda sig geografiskt och på sikt erbjuda fysiska träffar och events för sina medlemmar runt om i Sverige. Detta skapar inte bara möjligheter för deras medlemmar utan även för företag som vill bli partners.

- Vi har sedan starten haft vårt fokus på att öka lönsamheten i våra företag tillsammans. Något vi idag med stolthet kan säga att vi lyckats med, både en och flera gånger. Vi tror på kraften med samarbeten och det är viktigt att du delar samma värderingar som oss om du vill bli medlem. Jantelagen existerar inte här och det är högt i tak, säger Linda.

Freja-Kvinnor har en egen grupp på Facebook där medlemmarna dagligen delar med sig av frågor och funderingar, och hjälper varandra med att hitta nya möjligheter och lösningar. Det fungerar som ett digitalt kontorshotell med en unik hejaklack, där entreprenörskvinnor peppar och hejar på varandra. Allt för att varje medlem ska känna sig sedd, hörd och lyft.

- I vårt nätverk finns det inget utrymme för dem som vill trycka ned andra eller lämna en elak kommentar. För mig som grundare och ansvarig för vår facebookgrupp, är det otroligt viktigt att vi håller kvar vid den härliga stämningen, fortsätter Linda.

Som egen företagare där man dagligen behöver energi för att driva sig själv framåt, kan känslan av ensamhet och okunskap lätt infinna sig, något som Linda själv upplevt.

-Anledningen till att jag från början grundade Freja var för att jag saknade både trygghet och erfarenhet som företagare. Därför bestämde jag mig för att samla de företagare och entreprenörer jag kände, vilket var en grupp kvinnor, i en grupp på Facebook och på den vägen är det, säger hon.

Att starta ett nätverk är inte någon som de flesta skulle se som en självklarhet. Men efter att Linda under 2014 överlevt cancer så har hon haft en klar målbild med vart hon vill med sitt företag och hon är inte rädd för att göra jobbet.

- För mig är det viktig att jobba smart, annars blir man lätt överväldigad av allt som man måste göra i ett företag. Därför var min vision från början med Freja att samla så många kvinnliga entreprenörer som möjligt i Gävle-området, för att bygga min grund här på hemmaplan. Men nu har jag har utvecklat konceptet och vill ta Freja-kvinnor till nästa nivå tillsammans med alla nya medlemmar från hela Sverige, säger hon.

Linda Dahlqvist

info@lindadahlqvist.com

Linda Dahlqvist är en fotografen från Gävle som fokuserar på bröllop och porträtt. Hon driver även fotoprojekt, bröllopsevent och nätverk för kvinnliga entreprenörer.

Kommentarer (0)

Kommentera