Familjärt, festligt, fartfyllt – Lindabs Familjedag i Grevie

Familjärt, festligt, fartfyllt – Lindabs Familjedag i Grevie

”Fantastiskt fint arrangemang!”, ”En mycket trevlig dag!”, ”Att få gå runt i fabriken och se tillverkningen var klart intressant!”. Lovorden var många från de ca 2 000 personer som i lördags tog tillfället i akt och besökte Lindabs Familjedag på fabriksområdet i Grevie. Fabriksområde och fabriksområde, det såg mer ut som ett välfyllt nöjesfält, trots att hela fabriken var i full drift. ”Vi har verkligen försökt hitta aktiviteter som ska tilltala alla – från barn till vuxna”, förklarar Camilla Andreasson, en av många Lindabmedarbetare som deltagit i förberedelserna, och som också ingick i den stora skaran entusiastiska, blåklädda Lindabfunktionärer på plats.

Packat program med överraskningar

På plats var också Pansar, Athena, Valkyria och Delta, direkt från Gladiatorerna på teve, och utmanade alla hågade, vågade på den stora hinderbanan. För den hockeyintresserade gällde fajt med Röglespelare, med riktig puck och klubba eller på hockeyspel. Inslag av den mer överraskande sorten var försäljningen av Lindabs nya ”sortiment” ibLand – blomkrukor, fotbollsmål (!), brickor och brevställ – allt givetvis tillverkat av Lindabs ordinarie produkter, fast med en viss twist. ”Det gavs också goda tillfällen att bekanta sig med många av våra produkter – på både lek och allvar”, fortsätter Camilla Andreasson, ”och dessutom kunde man följa hela vår tillverkningsprocess från stålbearbetning till färdiga ventilationsprodukter. Samt inte minst få information om vårt nya distributionscenter”.

Glada ansikten

”Vi hade en familjedag i Förslöv för två år sedan, något som blev mycket uppskattat”, berättar en nöjd och glad Anders Berg, koncernchef på Lindab. ”Det var ett koncept som verkligen höll och vi kände direkt att det var värt att upprepa, på en ännu bättre nivå. Nu står vi här och det är riktigt kul för oss alla att kunna visa upp vår arbetsplats, hur vi arbetar och var Lindab står år 2015. Dessutom har vi adderat en massa kul aktiviteter, t.ex. dagens unika ibLand-sortiment där Lindab matchar försäljningssumman med samma belopp. Denna dubblade summa skänker vi oavkortat till SOS Barnbyars Katastroffond. Att se alla glada ansikten – anställda, folk från bygden och andra nyfikna – här idag, är riktigt kul. Dessutom är jag både glad och stolt över den entusiasm och det driv alla våra medarbetare visar. Härligt!”

Distributionscenter på gång

Ett spännande inslag i Familjedagens aktiviteter var presentationen av Lindabs nya distributionscenter för såväl ventilations- som byggprodukter. Genom en Minecraftskapelse  kunde alla nyfikna ”vandra runt” i det kommande distributionscentret, en rejäl byggnad som givetvis uppförs med Lindabprodukter så långt det går.

”Vi ser det här som nästa hörnpelare för vår verksamhet här på Bjäre genom att vi skapar ett nav för all vår distribution i norra Europa”, berättar Stefan Lindqvist och Dag Jarlson, ansvariga för projektet. ”Redan i höst så påbörjas de förberedande schaktarbetena, och sedan kommer bygget att rulla igång på allvar!”

Kul och spännande

Familjen Andersson med pappa Peter, mamma Maria och sonen Kenny, tillsammans med bästisen Hannes Norrman, var en av många familjer som hittat hit. ”Jag har varit här förut”, berättar Peter Andersson, ”eftersom jag jobbar i branschen på Hallands Vent och Plåt och har Lindab som leverantör. Man blir dock alltid lika imponerad av att se den automatiserade tillverkningen här.” Kenny och Hannes hade mer fokus på Gladiatorerna. ”Vi har kört banan en gång, och klarade oss förbi Pansar och Delta, men nu ska vi dit igen.”

”Det här är jättekul”, säger Henrik Carolsson som är uppvuxen i Grevie, men aldrig jobbat på Lindab, ”och spännande att få se vad som döljer sig bakom Lindabs väggar. Jag har ju kompisar som arbetar här och det var helt klart intressant att se tillverkningen!”

”Det var mycket större än jag trott”, säger Mikaela Erlandsson, som tillsammans med Lisbeth Moberg, Laila Erlandsson – 40 år på Lindab – och barnen William, Emilia och Julius var på plats. ”Nu ska vi in och se fabriken, det ska bli spännande!”

Det lär säkert bli fler Familjedagar, både här och på andra Lindabanläggningar. Familjärt, festligt och fartfyllt, med lite god Lindabinformation på toppen, visade sig vara ett bra recept!

Lindab är ett ledande ventilationsbolag i Europa med lösningar för energieffektiv ventilation och ett hälsosamt inomhusklimat. Produkterna kännetecknas av hög kvalitet, montagevänlighet och miljötänkande. I norra Europa har Lindab även ett omfattande erbjudande av tak, fasader och takavvattning.

Koncernen omsatte 12 366 MSEK år 2022 och är etablerad i 20 länder med cirka 5 000 anställda, varav cirka 1 100 i Sverige. Norden stod för 53 procent av den totala försäljningen, Västeuropa för 34 procent, CEE/CIS (Central- och Östeuropa) för 12 procent och Övriga marknader för 1 procent.

Läs mer på www.lindab.se.