Anders Berg, koncernchef och VD på Lindab, tillsammans med Maria Rooth, hockeylegend.

Lindab blir huvudsponsor för Maria Rooth Sommarhockeyskola

Lindab har nyligen tagit beslutet att gå in som huvudsponsor till Maria Rooth Sommarhockeyskola, en av Sveriges och Europas största hockeyskolor. "Det är en viktig idrottsverksamhet som ger ungdomar kunskap, erfarenhet och möjlighet att träffas och möta andra kulturer och delar av samhället", säger Anders Berg, koncernchef och VD på Lindab. "Därmed ligger det helt i linje med de satsningar vi gör inom socialt ansvarstagande!"

Maria Rooth är utan tvekan en av Sveriges hockeylegender och sedan 2014 invald i International Ice Hockey Federations Hall of Fame. Det känns som ett naturligt val med en meritlista på 105 mål på 265 landslagskamper (endast Sven "Tumba" Johansson och Nils Nilsson slår det), deltagande i fyra OS som gav Silver i Turin 2006 och Brons i Salt Lake City 2002 samt rader av medaljer i VM, EM och SM.

Att Maria efter karriärens slut också ville utnyttja sin stora talang och erfarenhet av professionell hockeyträning, har hittills över tusentalet unga hockeytjejer kunnat glädja sig åt. År 2006 startade hon Maria Rooth Sommarhockeyskola, med fokus på att ge unga tjejer chansen att både bli sedda och att lära sig så mycket som möjligt av hockeyns tekniska grunder.

För 2016 har Lindab valt att gå in som huvudsponsor för verksamheten och blir därmed det första storföretag som valt att stötta denna viktiga ungdoms- och tjejsatsning. Idag är Maria Rooth Sommarhockeyskola en av Sveriges och Europas största hockeyskolor, med ett mycket gott renommé.

110 procent rätt

"För oss är denna typ av sponsring så rätt den kan bli", förklarar Anders Berg, koncernchef och VD på Lindab. "Den riktar sig mot ungdom, i det här fallet unga tjejer, och bygger på ett mycket stort engagemang och en stor kunskap som nu sprids på bästa möjliga sätt. Att samla många ungdomar och låta dem träna, lära sig saker, tackla och trixa och gå igenom både framgångar och motgångar tillsammans är verkligen betydelsefullt. Det ger dem både erfarenheter, lärdomar och glädje, samt inte minst chansen att träffa ungdomar från andra kulturer och delar av samhället. Rent personligen har jag stor egen erfarenhet av vad idrott betyder för barn och ungdomar och deras utveckling – idrotten är helt enkelt en fostrande och viktig del av deras uppväxt. Att vi därför går in som huvudsponsor till Maria Rooth Sommarhockeyskola ligger helt och hållet i linje med vår satsning på socialt ansvarstagande. Det passar också utmärkt in i vårt koncept Good Thinking, då Maria Rooth Sommarhockeyskola verkligen är ett bra exempel på just gott tänkande!"

Superkul och tryggt

"För mig och Hockeyskolan är det till att börja med superkul, då jag aldrig haft något företag som gått in som huvudsponsor på det sätt som Lindab nu gjort", säger en mycket nöjd Maria Rooth. "För oss ger det en trygghet att ha ett stort, välkänt företag i ryggen. Det gör att vi nu kan göra allt ännu lite bättre. Positivt både för mig och alla mina medtränare och medarbetare, och positivt för de ca 130 hockeytjejer från ca 12 nationer som vi välkomnar till Halmstad varje sommar. Nu pågår förberedelserna för fullt inför årets upplaga, och jag kan verkligen lova att en fullmatad vecka väntar tjejerna!"

"Att Maria Rooth också arbetar här hos oss är oerhört kul, eftersom hennes idrottsliga framgångar visat på stort engagemang, målmedvetenhet och järnvilja, egenskaper vi sätter mycket högt värde på här på Lindab", avslutar Anders Berg. "Däremot är det inget som påverkat vårt beslut att sponsra hennes Hockeyskola, den står stadigt på sina egna ben och meriter och blev ett enkelt val!"