Svensk Byggplåt lägger alla resurser på hållbarhet – antar hållbarhetsförklaring

Branschorganisationen Svensk Byggplåt lanserar nu en hållbarhetskampanj kallad ”Extra lång hållbarhet: 100 år, 100%, 100 sätt” och inleder med att anta en hållbarhetsförklaring.

Lindab är en del av branschorganisationen Svensk Byggplåt som nu lägger alla resurser på att utveckla branschens hållbarhetsarbete. Den nystartade hållbarhetskampanjen syftar till att synliggöra byggplåtens miljöfördelar och ta ut riktningen för branschens fortsatta hållbarhetsarbete.

Lindab Sveriges VD Joakim Lönnberg är glad över Svensk Byggplåts initiativ och tror att kampanjen kommer att få bra genomslag.

– Byggplåt är ett miljövänligt material och ger produkter med lång livslängd och hög återvinningsbarhet. Vi på Lindab är säkra på att plåt är framtiden, och Svensk Byggplåts kampanj kommer få fler att få upp ögonen för vilka möjligheter som finns och hur hållbart materialet är, säger Joakim Lönnberg, VD, Lindab Sverige.

Det råder också en stor optimism och beslutsamhet inom branschen över att med gemensamma krafter vidareutveckla hållbarhetsarbetet.

– Jag tycker det är viktigt att de stora aktörerna på marknaden blir bättre på att sprida information om vilka fördelar det finns med byggplåt. Det här projektet gör att vi kan samarbeta och tillsammans utveckla marknaden för materialet. Vi på Lindab ser detta som en chans att fortsätta utveckla vårt hållbara arbete, fortsätter Joakim.

Hållbarhetsförklaringen innebär bland annat att medlemmarna i Svensk Byggplåt:

Ska öka kunskapen hos slutkund om hur byggplåtens livslängd kan förlängas ytterligare genom att vara korrekt utförd och ges rätt underhåll.

Ska förtydliga processer och rutiner kring återvinning.

Ska arbeta för att få fram nya metoder och projekt som ökar andelen återbrukad byggplåt och minskar mängden spill.

Läs hela hållbarhetsförklaringen på

Under hösten kommer kampanjen sprida kunskap on initiera flertalet projekt med perspektiven 100 år, 100% och 100 sätt!

Svensk Byggplåt samlar branschens största och tyngsta aktörer inom tillverkning, profiliering, försäljning och utförande av byggplåt på tak och fasader: AcerolMittal, Areco, Bevego, Dala-Profil, Plåt & Ventföretagen, Lindab, Plannja, Prefa, Rheinzink, SSAB, Tata Steel.

För mer information kontakta:
Joakim Lönnberg
VD, Lindab Sverige AB