​Lindahl biträder när Cavidi får lån på 10 miljoner euro från EIB

Europeiska investeringsbanken (EIB) har beviljat UIC-bolaget Cavidi ett långfristigt lån på 10 miljoner euro för framtagande av nästa generations automatiserade testinstrument för HIV uppföljning, (viral load monitoring). Inom Horisont 2020, EU:s nya forskningsprogram för 2014–2020, har Europeiska kommissionen och Europeiska investeringsbanksgruppen (EIB och EIF) lanserat en ny generation finansiella instrument och rådgivningstjänster för att hjälpa innovativa företag att lättare få tillgång till finansiering.

Cavidi är en ledande svensk leverantör av hiv viral load test. Cavidis produkter möjliggör en effektiv hantering av läkemedel mot hiv, så att människor som lever med hiv kan leva ett normalt liv. Cavidis virusdiagnostik minskar kostnaderna för behandling med läkemedel och spridningen av viruset. Cavidi är ett svenskt bioteknikföretag som använder sig av metoder och forskning från ledande virologer från Uppsala universitet.

Europeiska investeringsbanken (EIB) är Europeiska unionens finansinstitut för långfristig finansiering och ägs av EU:s medlemsstater. Banken tillhandahåller långfristig finansiering till ekonomiskt bärkraftiga investeringar för att bidra till EU:s politiska mål. Under 2014 uppgick EIB:s finansiering i Sverige till 1,41 miljarder euro med huvudsaklig inriktning på projekt som främjar hållbara transporter, energieffektivitet och stadsutveckling.

Advokatfirman Lindahl har agerat juridiska rådgivare åt Cavidi genom Mårten Steen (ansvarig delägare), Marcus Andersson (corporate finance) och Sebastian Fahlgren (bank och finans).

• eib
  • ​europeiska investeringsbanken
  • horisont 2020
  • cavidi