Stor seger för Lindahls klient i mångmiljardtvist mot Kazakstan

Lindahl har företrätt de moldaviska investerarna Anatolie och Gabriel Stati och deras bolag, Ascom Group SA och Terra Raf Trans Traiding Ltdi en stor tvist mot Kazakstan som har klandrat en skiljedom vid Svea hovrätt.

I grunden rör skiljetvisten betydande investeringar i utvinning av energi- och gastillgångar som Kazakstan exproprierade 2010. Investerarna påkallade ett internationellt skiljeförfarande vid Stockholms Handelskammarens Skiljedomsinstitutet baserat på investeringsskyddsbestämmelser i det mellanstatliga traktatet Energy Charter Treaty. Genom skiljedomen som meddelades 19 december 2013 ålades Kazakstan att ersätta investerarna med ca 500 miljoner USD. Kazakstan vände sig då till Svea hovrätt med begäran att ogiltigförklara skiljedomen. Kazakstans anförde bland annat att skiljedomen skulle ogiltigförklaras eftersom skiljedomen och det sätt på vilket den har tillkommit är uppenbart oförenlig med grunderna för rättsordningen i Sverige.

Domstolen har nu funnit att Kazakstans klandertalan ska lämnas helt utan bifall och domen får inte överklagas. Beslutet innebär också att investerarna får full betalning för sina rättegångskostnader.

Lindahls team för investerarna bestod av Bo GH Nilsson, Therese Isaksson, Ginta Ahrel och Alexander Engström. Lindahl hade ett nära samarbete med investerarnas ombud i skiljeförfarandet – Reggie Smith,Kevin Mohr, Ken Fleuriet och Egishe Dzhazoyanfrån advokatfirman King & Spalding.

• energi
  • gas
  • tvist
  • skiljedom