Lindbäcks bygger 400 lägenheter i Malmfälten

Lindbäcks stärker sin ställning som bostadsbyggare i Malmfälten. Våra fyra redan tecknade avtal med aktörer i Kiruna och Repisvaara utökas med ytterligare två. Totalt innebär det att Lindbäcks nu ska bygga 400 lägenheter i Malmfälten.Det senaste avtalet med LKAB och det kommunala bostadsbolaget TOP bostäder innefattar 101 lägenheter fördelat i två projekt i Repisvaara. - Vi är väldigt glada över att vi får utökat förtroende av LKAB och TOP bostäder. Det känns bra att vi får bygga bostäder på vår hemmamarknad här uppe i norr och jag är glad över att vi nu är etablerade som bostadsaktör i Malmfälten, säger Mikael Thorgren, affärsområdeschef norr.

Av de två avtal vi tecknat med LKAB och TOP bostäder sedan tidigare är ett redan under byggnation. Tillsammans med två nya avtalen kommer vi under det närmaste halvåret att ha påbörjat bygget av alla 261 lägenheter innan hösten. Preliminär inflyttning beräknas ske under årsskiftet 2018/2019 och våren 2019.

I Kiruna planerar Lindbäcks att starta upp två projekt under försommaren åt våra kunder Riksbyggen och Kirunabostäder.

- Uppdragen i Repisvaara har samtliga avropats genom det ramavtal som Lindbäcks har med LKAB för bostadsproduktion i Malmfälten. Vi ser en stor efterfrågan i Malmfälten de kommande åren i och med stadsomvandlingen och det känns bra att vi får vara med och skapa bra boende med hus som genomgående

kommer att byggas hållbart med trästomme och träfasader, säger Mikael Thorgren.

Lindbäcks är Sveriges ledande företag inom industriellt producerade flerbostadshus. I nära samarbete med våra kunder och med en stark drivkraft för innovation utvecklar och bygger vi industriellt producerade flerbostadshus i trä – allt för att skapa slagkraftiga och hållbara boenden som motsvarar morgondagens behov, till rimliga kostnader. Vi lägger stort fokus på hög boendekvalitet och genom att alltid samarbeta med några av landets främsta arkitektkontor skapar vi vackra, sunda och praktiska hem där människor trivs.

Familjeföretaget startade 1924 i Piteå, där huvudkontor och våra två produktionsanläggningar finns. Vi har även kontor i Stockholm, Göteborg och Kiruna och totalt är vi ca 500 medarbetare som arbetar efter våra kärnvärden; kunskap, engagemang och drivkraft.

Med målet att bli Europas modernaste producent av flerbostadshus har vi idag en helt ny produktionsanläggning invigd i slutet av 2017, som är helt försörjd av solenergi och fjärrvärme. På Lindbäcks är vi kända för att vara innovativa, och det stämmer – vi siktar aldrig annat än framåt.