Lindbäcks bygger ny stadsdel i centrala Piteå

Lindbäcks bygger ny stadsdel i centrala Piteå

För ett år sedan tecknade Piteå kommun och Lindbäcks en överenskommelse för kvarteret Tallen vid busstationen och nu är det klart att Lindbäcks också fått förtroendet att bygga en helt ny stadsdel på stationsområdet Västermalm. Tillsammans med tidigare överenskommelse för kvarteret Tallen kommer Lindbäcks att bygga ca 400 nya lägenheter i centrala Piteå under de närmaste åren.

– Det finns fortfarande en stor efterfrågan och behov av lägenheter och boende centralt, och därför känns det väldigt bra att vi inlett ett långsiktigt samarbete med Lindbäcks. Stadsdelen kommer att förstora centrum och det kommer att bli ett attraktivt område för inflyttning, säger Peter Roslund, kommunalråd Piteå kommun.

Lindbäcks ska bygga ca 100 lägenheter på kvarteret Tallen vid busstationen och det nya avtalet innebär att uppdraget utökas och innefattar en helt ny stadsdel med ca 3-400 lägenheter på gamla stationsområdet Västermalm. Lindbäcks planerar att börja bygga lägenheterna på Tallen redan nästa år med första inflyttning under 2017.

– Vi har haft en bra dialog med kommunen som just nu håller i processen kring gestaltning för stadsdelen Västermalm. Tallen har kommit lite längre och vi hoppas kunna visa gestaltningsplaner för både kvarteret Tallen och stadsdelen Västermalm för piteborna i närtid, berättar Stefan Lindbäck.

Bägge områden kommer, förutom lägenheter, även att inrymma parkeringsplatser, lokaler för affärsverksamhet eller kontor samt attraktiva utemiljöer.

I tillägg till överenskommelsen för Västermalm ska Lindbäcks bygga motsvarande 10-15 % av ovanstående volym i eller i anslutning till något av kommunens utvalda landsbygdscentra; Jävre, Hortlax, Roknäs/Sjulnäs, Norrfjärden eller Rosvik.

OBS Bilden är fri att använda och är en skiss över etapp 1, Tallen vid busstationen i Piteå. Planerad byggstart för Tallen med 110 lägenheter är sensommaren 2016.

Peter Roslund

Kommunalråd Piteå kommun

Stefan Lindbäck, VD Lindbäcks Bygg AB

070-696052045

Lindbäcks är Sveriges ledande företag inom rationellt byggande. Med modern teknik utvecklar och bygger vi sunda bostäder inomhus och monterar sedan snabbt, säkert och kostnadseffektivt, direkt på plats. Vi levererar till ledande fastighetsägare, såväl privata som offentliga, samt bygger hyresrätter och bostadsrätter i egen regi. Familjeföretaget startade 1924 i Piteå, där huvudkontor och produktion återfinns. Vi har även kontor i Stockholm och totalt är vi ca 170 medarbetare som arbetar efter våra kärnvärden; kunskap, engagemang och drivkraft.